Юрковський Якуб-Анджей. "Міф про створення людини в діалозі Платона "Тімей" у контексті орфічного міфу про Діоніса-Загрея і Титанів"
DOI:
https://doi.org/10.35433/philology.1(87).2018.5-15Ключові слова:
Платон, Тімей, орфізм, містерія, міф, метафора, символ, Діоніс, Загрей, Титани, душа, тіло, єдність, велич, гноза, антропогонія, спарагмос, омофагіяАнотація
У статті вивчається питання про те, наскільки обґрунтованим є порівняння двох міфів – міфу про створення людини, представленого на сторінках діалогу "Тімей", який є одним з найпізніших зрілих творів і найбільш повно узагальнює концепції фізики й метафізики діалогів Платона,– та міфу про Діоніса-Загрея і Титанів, ключового для орфічних космо- й антропологічних концепцій. На підставі доступних джерел і опрацювань на тему орфізму представлено основні відомості щодо орфічних вірувань, науки, містерій, орфічного стилю життя.
Окремий підрозділ статті присвячений вивченню ставлення Платона до міфу. Простежується його важлива роль у намаганні зобразити неоприявлений світ Ідей. Як виявляється, усупереч поширеній думці про давньогрецького філософа, поряд із діалектикою і дискурсивною мовою понять однаково важливою була для нього дорога духовного, містагогічного втаємничення через міф, символ, алегорію, приповість – тобто ті літературні засоби, які здатні повноправно зобразити поетичну модель метафорично-образного розуміння трансцендентної дійсності. Таким чином Платон виявляє геуристичну і герменевтичну, не приховану суто логічним дискурсом роль метафори. У цій частині статті названо також елементи, що єднають філософа з таємничим феноменом орфічних вірувань. Невипадково Олімпіодор писав про Платона, що той "скрізь насвистує пісні Орфея".
Далі представлено міф про Діоніса-Загрея і Титанів, який дійшов до наших днів у багатьох варіантах. Насамперед наголошуються ті елементи міфу, які є суттєвими для розуміння найбільшої таємниці орфізму: єдності і величі. Останній підрозділ статті присвячено висвітленню основ Платонової антропології в оперті на відомі з інших діалогів міфи та на міф про створення людини з діалогу "Тімей". Із діалогу вибрано фрагменти, які зосереджені на дуалістичному розумінні людини та на трихотомічний поділ душі на розумну, гнівливу, пожадливу.
Посилання
Burkert W. Greek Religion / W. Burkert. – Cambridge, Mass., 1985.
Burkert W. Starożytne kulty misteryjne / W. Burkert. – Kraków, 2007.
Colli G. Narodziny filozofii / G. Colli. – Warszawa-Kraków, 1991.
Cornford F. M. Plato's Cosmology : the Timaeus of Plato / F. M. Cornford. – Indianapolis, 1997.
Guthrie W.K.C. Orpheus and Greek Religion / W.K.C. Guthrie. – London, 1952.
Jaeger W. Teologia wczesnych filozofów greckich / W. Jaeger. – Przeł. Jerzy Wocial. – Kraków, 2007.
Johansen T. K. Plato's Natural Philosophy. A Study of the Timaeus-Critias / T. K. Johansen. – Cambridge, 2004.
Kerényi K. Dionizos. Archetyp życia niezniszczalnego / K. Kerényi. – Kraków, 1997.
Krokiewicz A. Zarys filozofii greckiej / A. Krokiewicz. – Warszawa, 2000.
Krokiewicz A. Studia orfickie. Moralność Homera i etyka Hezjoda / A. Krokiewicz. – Warszawa, 2000.
Lengauer W. Religijność starożytnych Greków / W. Lengauer. – Warszawa, 1994.
Pawłowski K. Misteria i filozofia. Misteryjne oblicze filozofii greckiej / K. Pawłowski. – Lublin, 2007.
Rohde E. Psyche. Kult duszy i wiara w nieśmiertelność u starożytnych Greków / E. Rohde. – Kęty, 2006.
West M. L. The Orphic Poems / M. L. West. – Oxford, 1983.
Wolicka E. Mimetyka i mitologia Platona. U początków hermeneutyki filozoficznej / E. Wolicka. – Lublin, 1994.