Жовтий звук" В. Кандінського ‒ художній твір на межі драматичного, театрального, музичного та образотворчого мистецтва

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.35433/philology.3(91).2019.53-61

Ключові слова:

Василь Кандінський, німецькомовна драма порубіжної доби, інтермедіальність, інтермедіальна драматургія, драматургія, метавид мистецтва, експресіонізм.

Анотація

У статті розглянуто яскравий зразок синкретичного мистецтва ‒ одноактівку В. Кандінського "Жовтий звук. Сценічна композиція", яка постала в межах експерименту з драматичним, театральним, музичним та образотворчим мистецтвами. Особливості поетики сценічної композиції "Жовтий звук" викликають значний інтерес серед представників різних галузей науки. Дослідження концепції духовної реальності творів митця, інтермедіальні студії, акцент на експериментальному характері його творів, модерністичні й авангардистські ідеї та формальні пошуки (твори Р.Й. Зорге, Й. фон Гумпенберга, Р. Панвіца, Г. Бенна, Б. Брехта) як контекст творчості В. Кандінського – далеко не повне коло проблем, які перебувають у фокусі наукових пошуків і потребують подальшого розгортання. Попри різні підходи до вивчення творчого доробку В. Кандінського, всі науковці підкреслюють новаторство та сміливість його експериментів з драматичною формою в "Жовтому звуці" через поєднання різних видів мистецтва. Одноактівка В. Кандінського стоїть ніби по той бік конфліктів класичних трагедії та комедії, не бере участі в спробах оновлення змісту драми через звернення до трагікомічних або ж суто драматичних спроб зобразити на сцені життя міщан, яке втратило колишні моральні та релігійні підвалини і позбавлене будь-якого вищого сенсу та осмисленості. Сценічна композиція "Жовтий звук" має риси унікального експерименту зі створення принципово нового абстрактного мистецтва на основі інтермедіальності як визначальної передумови для формування своєрідної та новаторської поетики цього зразкового для європейського авангарду твору, що поєднує основні ознаки драматургії як метавиду мистецтва.

Посилання

Бочкарева Н. С., Новокрещенных И. А. Проблемы взаимодействия литературы и других искусств в контексте интермедиальности. Вестник Пермского университета. Российская и зарубежная филология. 2017. Т. 9. Вып. 2. С. 117–130.

Ґадамер Г.-Ґ. Герменевтика і поетика: Вибрані твори. Київ, 2001.

Закалюжний Л. В. Драматургія і телебачення: інтермедіальний аспект (на матеріалі п'єс сучасних українських авторів). Закарпатські філологічні студії. 2018. Вип. 3. Т. 3. С. 125–130.

Закалюжний Л. В. Інтермедіальність і жанрові модифікації в сучасній польській і російській драматургії. Сучасні літературознавчі студії. У просторі наукового пошуку В. І. Фесенко. 2014. Вип. 11. С. 263–271.

Слівінська А. Ф., Цвєткова Л. Ю. Візуалізація "духовної реальності" у сценічній композиції "Жовтий звук" В. Кандінського. Альманах "Культура і сучасність" Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2019. № 1. C. 139–146.

Стайн Дж. Л. Сучасна драматургія в теорії та театральній практиці. Книга 3. Експресіонізм та епічний театр. Львів, 2004. 288 с.

Стриндберг А. Красная комната. Роман, пьесы, новеллы. Москва, 2005.

Туляков Д. С. Экфрасис и сценическая композиция В. Кандинского "Желтый звук". Экфрастические жанры в классической и современной литературе. 2014. С. 94–107.

Фещенко В. В., Коваль О. В. Сотворение знака : Очерки о лингвоэстетике и семиотике искусства. Москва, 2014. 640 с.

Чирков О. С. Драматургія – мистецтво драми? Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. 2006. № 30. C. 104–109.

Balme Ch. Theater zwischen den Medien: Perspektiven theaterwissenschaftlicher Intermedialitätsforschung. Monninger M. (Hg.) Crossing Media. München, 2004. S. 13–31.

Hansen-Löve A. A. Intermedialität und Intertextualität: Probleme der Korrelation in Wort- und Bildkunst: Am Beispiel der russischen Moderne. Dialog der Texte. Wien, 1983. S. 291–360.

Kandinski W. Der gelbe Klang. Einakter und kleine Dramen des Expressionismus. Stuttgart, 2003. S. 179–200.

Kandinski W. Über das Geistige in der Kunst: insbesondere in der Malerei; mit acht Tafeln und zehn Originalholzschnitten. München, 1912. URL : https://digi.ub.uni-heidelberg.de/diglit/kandinsky1912.

Kleinschmidt Ch. Intermaterialität : Zum Verhältmis von Schrift, Bild, Film und Bühne im Expressionismus. Bielefeld : transcript, 2012.

Marx P.W. (Hs.) Handbuch Drama : Theorie, Analyse, Geschichte. Stuttgart, Weimar : Metzler, 2012. 348 S.

Paech J., Schröter J. (Hg.) Intermedialität – analog / digital. Theorien, Methoden, Ansätze. München, 2008.

Scherer St. Einführung in die Dramen-Analyse. Darmstadt : WBG, 2010. 160 S.

Schober Th. Wassily Kandinskis Synthese der Künste. Schober Th. Das Theater Maler: Studien zur Theatermoderne anhand dramatischer Werke von Kokoschka, Kandinsky, Barlach, Beckmann, Schwitters und Schlemmer. Stuttgart: Metzler, 1995. S. 95–172.

##submission.downloads##

Номер

Розділ

Теорія літератури і компаративістика