МОВНІ ЗАСОБИ КЛІКБЕЙТНОСТІ ЮТУБ-НОВИН

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.35433/philology.2(105).2025.259-271

Ключові слова:

клікбейт, ютуб, заголовок, медіадискурс, новини, віральність, сенсаційність

Анотація

Статтю присвячено специфіці мовних засобів клікбейтності в заголовках ютуб-каналів ТСН і 24 каналу – найбільш популярних джерел новин у ютубі, згідно з дослідженням USAID-Internews "Українські медіа, ставлення та довіра у 2024 році". Для цього проаналізовано вплив соціальних мереж як каналів поширення інформації на спосіб представлення новин, зокрема необхідність урахування віральності повідомлення. Клікбейт розглянуто як спосіб досягнути віральності.

У праці з’ясовано різні визначення поняття клікбейт, його кореляцію з іншими пов’язаними термінами, як сенсаційність і таблоїдизація, указано основні напрями дослідження клікбейту науковцями. Велику увагу в студії присвячено систематизації рис клікбейту, виокремлених різними науковцями, установленню тих засобів, які найчастіше зараховують до маркерів клікбейту, й аналізові стану вивчення клікбейту на матеріалі української мови. У практичній частині статті наведено мовні засоби клікбейту, які розподілено на засоби, що творять інформаційну неповність заголовків, та інтенсифікатори. До інших мовних засобів зараховано графічні (знаки оклику, емодзі, написання слів великими літерами), узагальнення, наказові форми дієслів та кліше, що апелюють до критеріїв новинної вартості.

З’ясовано, що для творення інформаційної неповності заголовків журналісти використовують питальні та незакінчені речення, тактику натяку (до засобів якої зараховуємо не лише займенники, а й деякі прислівники, частки, іменники з широким значенням, субстантивовані прикметники, числівники, прикметник новий, а в деяких випадках – загальні назви) та наведення реакції, що дає змогу уникнути повідомлення про подію. До інтенсифікаторів належать засоби, які посилюють повідомлення заголовка.

Посилання

Bashmanivska, L. (2025). Aktualni pytannia movy suchasnykh mediatekstiv [Current issues of language of modern media texts.] Visnyk Zhytomyrskoho derzhavnoho universytetu imeni Ivana Franka. Filolohichni nauky. No. 1(104). Pp. 93–102. [in Ukrainian].

Datsyshyn, Kh. (2021). Suchasnyi zaholovok novyn v ukrainskykh internet-ZMI: mizh klikbeitom ta informatyvnistiu [Modern news headlines in Ukrainian online media: between clickbait and informativeness]. Visnyk Natsionalnoho universytetu "Lvivska politekhnika". Zhurnalistyka. No. 2. Рp. 76–82. [in Ukrainian].

Medvid, O., Stetsenko, O., Azimova, O. (2023). Linhvalni zasoby ta taktyky realizatsii sensatsiinosti v zaholovkakh novynnykh statei z ekonomichnoi tematyky. [Linguistic means and tactics of sensationalism in headlines of news articles on economic topics]. Filolohichni traktaty. No. 15(1). Pp. 117–128. [in Ukrainian].

Pavlushenko, O. (2025). Zaholovok informatsiino-novynnykh mediamaterialiv yak zasib klikbeitu [The headline of news media materials as a means of clickbait]. Naukovi zapysky Vinnytskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Mykhaila Kotsiubynskoho. Filolohiia (movoznavstvo). No. 40. Pp. 89–97. [in Ukrainian].

Reshetukha, T., Kushnir, O. (2022). Klikbeit yak tekhnolohiia mediamanipuliatsii (za materialamy ternopilskykh onlain-vydan) [Clickbait as a technology of media manipulation (based on materials from Ternopil online publications)]. Ukrainska filolohiia v konteksti rozvytku yevropeiskoi naukovoi dumky: materialy vseukrainskoi naukovoi konferentsii z mizhnarodnoiu uchastiu prysviacheni 85-richchiu vid dnia narodzhennia profesora Dmytra Buchka (10–11 lystopada 2022 roku). Ternopil. Pp. 125–128. [in Ukrainian].

Ukrainski media, stavlennia ta dovira u 2024 r. Opytuvannia USAID-Internews shchodo spozhyvannia media [Ukrainian media, attitudes and trust in 2024. USAID-Internews survey on media consumption]. (2024). URL: https://drive.google.com/file/d/1kwsclr3Qm2QaqaIVv0_l4saWRFY_NXWb/view (data zvernennia 11.08.2025). [in Ukrainian].

Al-Rawi, A. (2017). Viral News on Social Media. Digital Journalism. Vol. 7. No. 1. Рр. 63–79. [in English].

Bazaco, A., Redondo, M., Sánchez-García, P. (2019). Clickbait as a strategy of viral journalism: conceptualisation and methods. Revista Latina de Comunicación Social. Vol. 74. Pр. 94–115. [in English].

Bergström, A., Jervelycke Belfrage, M. (2018). News in Social Media: Incidental consumption and the role of opinion leaders. Digital Journalism. Vol. 6. No. 5. Pp. 583–598. [in English].

Biyani, P., Tsioutsiouliklis, K., Blackmer, J. (2016). "8 Amazing Secrets for Getting More Clicks": Detecting Clickbaits in News Streams Using Article Informality. Proceedings of the AAAI Conference on Artificial Intelligence. Vol. 30. No. 1. Pр. 94–100. [in English].

Brown, D. K., Harlow, S., García-Perdomo, V., Salaverría, R. (2016). A new sensation? An international exploration of sensationalism and social media recommendations in online news publications. Journalism. Vol. 19. No. 11. Pp. 1497–1516. [in English].

Burgers, C., de Graaf, A. (2013). Language intensity as a sensationalistic news feature: The influence of style on sensationalism perceptions and effects. Communications. Vol. 38 (2). Pр. 167–188. [in English].

Chakraborty, A., Paranjape, B., Kakarla, S., Ganguly, N. (2016). Stop Clickbait: Detecting and preventing clickbaits in online news media. 2016 IEEE/ACM International Conference on Advances in Social Networks Analysis and Mining (ASONAM), San Francisco, CA, USA. Рр. 9–16. [in English].

Chen, Y., Conroy, N. J., Rubin, V. L. (2015). Misleading Online Content: Recognizing Clickbait as "False News". Proceedings of the 2015 ACM on Workshop on Multimodal Deception Detection. Pр. 15–19. [in English].

Jácobo-Morales, D., Marino-Jiménez, M. (2024). Clickbait: Research, challenges and opportunities – A systematic literature review. Online Journal of Communication and Media Technologies. Vol. 14. No. 4. Pр. 1–15. [in English].

Kemm, R. (2022). The Linguistic and Typological Features of Clickbait in Youtube Video Titles. Social Communication. Vol. 23. No.1. Pр. 66–80. [in English].

Khawar, S., Boukes, M. (2024). Analyzing Sensationalism in News on Twitter (X): Clickbait Journalism by Legacy vs. Online-Native Outlets and the Consequences for User Engagement. Digital Journalism. Рр. 1–21. [in English].

Lischka, J. A. (2018). Logics in social media news making: How social media editors marry the Facebook logic with journalistic standards. Journalism. Vol. 22. No. 2. Pр. 430–447. [in English].

Montgomery, M. (2007). The discourse of broadcast news. A linguistic approach. Routledge. 246 p. [in English].

Mormol, P. (2019). "I Urge You To See This...". Clickbait as One of the Dominant Features of Contemporary Online Headlines. Social Communication. Vol. 20. No. 2. Pр. 1–10. [in English].

Nypadymka, A. (2023). Linguistic basis of modern clickbait newspaper headlines. Aktualni pytannia humanitarnykh nauk. Movoznavstvo. Literaturoznavstvo. No. 65(2). Pp. 210–216. [in English].

Otto, L., Glogger, I., Boukes, M. (2017). The Softening of Journalistic Political Communication: A Comprehensive Framework Model of Sensationalism, Soft News, Infotainment, and Tabloidization. Communication Theory. Vol. 27. Pр. 136–155. [in English].

Scott, K. (2021). You Won’t Believe What’s in this Paper! Clickbait, Relevance, and the Curiosity Gap. Journal of Pragmatics. Vol. 175. Р. 53–66. [in English].

Scott, K. (2023). "Deceptive" clickbait headlines: Relevance, intentions, and lies. Journal of Pragmatics. Vol. 218. Pр. 71–82. [in English].

Welbers, K., Opgenhaffen, M. (2018). Presenting News on Social Media: Media logic in the communication style of newspapers on Facebook. Digital Journalism. Vol. 7. No. 1. Pр. 45–62. [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-11-28

Номер

Розділ

АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ ЛІНГВІСТИКИ