ЕКЗИСТЕНЦІЙНИЙ ВИБІР СУЧАСНОЇ ЖІНКИ В РОМАНАХ ЄВГЕНІЇ КОНОНЕНКО ″ІМІТАЦІЯ″ ТА ″ЗРАДА (ZRADA, MADE IN UKRAINE)″
DOI:
https://doi.org/10.35433/philology.2(105).2025.57-65Ключові слова:
ідентичність, жіноча ідентичність, сучасна українська літератураАнотація
Актуальність дослідження творчості сучасних українських письменників є беззаперечною не лише через те, що вона мало досліджена, але й насамперед через вагомість порушених у творах митців проблем нашого суспільства. У статті розглянуто проблеми пошуків жіночої ідентичності, боротьби за злам стереотипів, рівних прав у патріархальному світі кінця ХХ – початку ХХІ ст., розкриті в романах Євгенії Кононенко ″Імітація″ та ″Зрада (Zrada, made in Ukraine)″.
Доведено актуальність проблематики прози письменниці, адже вона представляє новітній літературний простір, що спрямований на висвітлення вагомих для кожної жінки питань: життєвих цінностей, пріоритетів, її ролі в суспільстві й у родині. Свідченням актуальності порушених питань є зацікавленість творчістю Євгенії Кононенко як серед читацької авдиторії, так і в колах літературознавців, які все більше уваги приділяють аналізу літературних образів, загальнокультурних цінностей, що становлять основу її творів, та окресленню індивідуального стилю авторки.
Проаналізовано образи головних героїнь у романах Є. Кононенко ″Імітація″ та ″Зрада″: внутрішній світ жінки став об’єктом психологічного аналізу письменниці – жінка сама вирішує складні завдання й не звертається за допомогою до чоловіка, вона стикається з життєвими труднощами та самостійно несе відповідальність за свій вибір. Письменниця порушує питання гендерної нерівності, які, незважаючи на значні зміни становища жінки в кінці ХХ – на початку ХХІ століття, усе ще досі болісні в окремих родинах: обмеження жіночої свободи колом сім’ї, побутовими обов’язками; недооцінювання її інтелектуального та творчого потенціалу; заперечення права жінки на самореалізацію у всіх сферах суспільного життя та можливості належного матеріального забезбечення.
Героїні психологічних романів Євгенії Кононенко – жінки-інтелектуалки, здатні кинути виклик суспільству. Проте вони змушені пройти нелегкий шлях до усвідомлення власної ідентичності: непорозуміння в родині, несприйняття їхньої волі до самоствердження й бажання вирватися з ілюзійного світу імітацій – нещирих друзів, несправжніх почуттів, штучних цінностей. Порушені в досліджуваних романах проблеми жіночої самоідентифікації розкривають відносно нові грані життя сучасного суспільства в літературному просторі, які дискусійні й сьогодні.
Посилання
Avksent'ieva, H. (2017). Intertekstual'ni aspekty prozy Yevhenii Kononenko [Intertextual Aspects of Yevhenia Kononenko's Prose]. Zbirnyk naukovykh prats' ″Problemy suchasnoho literaturoznavstva″. Odesa: Astroprynt,. p. 97-102. [in Ukrainian].
Bovsunivs'ka, T. (2009). Teoriia literaturnykh zhanriv: zhanrova paradyhma suchasnoho zarubizhnoho romanu: pidruchnyk [Theory of literary genres: genre paradigm of the modern foreign novel: a textbook] Kyiv: Vydavnycho-polihrafichnyj tsentr ″Kyivs'kyj universytet″, 519 p. [in Ukrainian].
Zaporiz'ka oblasna natsional'na biblioteka: Fenomen zhinochoi prozy v suchasnij vitchyznianij literaturi [The Phenomenon of Women's Prose in Contemporary Ukrainian Literature]. 2021. URL: https://zounb.zp.ua/resourse/pokazhchyky/fenomen-zhinochoyi-prozy#q13 (reference date: 23.03.2025). [in Ukrainian].
Kononenko, Ye. (2002). Zrada [ZRADA made in Ukraine]. Elektronna knyha 446 p. [in Ukrainian].
Kononenko, Ye. (2001). Imitatsiia [Imitation]. Elektronna knyha 482 p. [in Ukrainian].
Kushneriuk, Yu. R. (2008). Ukrains'ka zhinocha proza kintsia XX stolittia: svitohliadni modeli j osoblyvosti khudozhn'oho styliu [Ukrainian Women's Prose of the Late Twentieth Century: Worldview Models and Features of Artistic Style]: аvtoref. dys. … kand. filol. nauk: 10.01.01. Dnipropetrovsk, 19 p. [in Ukrainian].
Ryzhkova, H.-P. M. (2008). Ukrains'ka ″zhinocha″ proza 90-kh rokiv XX–pochatku XXI st.: zhanrovi j naratyvni modeli ta linhvopoetyka [Ukrainian ‘Women's’ Prose of the 90s of the XX – Early XXI Centuries: Genre and Narrative Models and Linguistic Poetics]: аvtoref. dys. … kand. filol. nauk: 10.01.01. Kirovohrad. 20 р. [in Ukrainian].
Romazan, O. (2008). Dylema sim'i ta zhinochoi samorealizatsii u tvorchosti Ye. Kononenko ta E. Tajler (pid kutom retseptyvnoi estetyky) [The Dilemma of Family and Female Self-Realisation in the Works of E. Kononenko and E. Tyler (from the Perspective of Receptive Aesthetics)]. Studia Methodologica: al'manakh. Ternopil': TNPU. Iss. 24: Novitnia teoriia literatury i problemy literaturnoi antropolohii. Pр. 176–180. [in Ukrainian].
Solovej, O. (2003). Romany Yevhenii Kononenko: bestselery dlia ″elitariiv?″ [Yevheniia Kononenko's novels: bestsellers for ''elites?]. Slovo i Chas. № 2. Pр. 58–62. [in Ukrainian].
Strikha, M. (2002). Dzerkalo doby imitatsij [The mirror of the imitation age]. Dzerkalo tyzhnia. 2002 18 sichnia. URL: https://zn.ua/ukr/ART/dzerkalo_dobi_imitatsiy.html (reference date: 26.03.2025). [in Ukrainian].
Tarasiuk, H. (2005). Proza zhyttia bez imitatsij [Prose of life without imitation]. Kur'ier Kryvbasu. № 184. Pр. 235–240. [in Ukrainian].
Tebeshevs'ka-Kachak, T. B. (2009). Khudozhni osoblyvosti zhinochoi prozy 80-90-kh rokiv XX st. [Artistic Peculiarities of Women's Prose in the 80s and 90s of the Twentieth Century]. Monohrafiia: Navchal'na knyha. Ternopil': Bohdan. 192 p. [in Ukrainian].
Filonenko, S. O. (2003). Kontseptsiia osobystosti zhinky v ukrains'kij prozi 90-kh rokiv XX st. (feministychnyj aspekt) [The concept of a woman's personality in Ukrainian prose of the 90s of the twentieth century (feminist aspect)]: dys. … kand. filol. nauk; 10.01.01. Dnipropetrovs'k, 186 p. [in Ukrainian].