СПЕЦИФІКА ВИКОРИСТАННЯ ОБРАЗІВ УКРАЇНСЬКОЇ МІФОЛОГІЇ В СУЧАСНИХ МІСТИЧНИХ ОПОВІДАННЯХ
DOI:
https://doi.org/10.35433/philology.2(105).2025.46-56Ключові слова:
художній образ, містичні оповідання, містика, українська міфологія, фольклор, образотворенняАнотація
У статті здійснено аналіз художніх образів у сучасних українських містичних оповіданнях на матеріалі колективної збірки "Українська містика-2023". Установлено, що містичні образи здебільшого мають витоки з міфології й фольклору, сучасні автори трансформують і доповнюють традиційні уявлення про них, надають їм нового забарвлення, додають звичним сюжетам нових сенсів, наділяють їх ширшими смислами й мотивами. Помічено, що в сучасному містичному оповіданні смислове навантаження виконує фольклорна символіка, яку широко застосовують у сфері предметних вимірів довкілля персонажів (шапка з хутра піщано-вохристого лиса, коник-оберіг, кам’яний козацький хрест із сонцеколом).
Простежено витоки й видозміни образів головних персонажів сучасних українських містичних оповідань. Зосереджено увагу на специфіці тлумачення традиційних образів письменниками, а також на особливостях поетики образотворення. У проаналізованих оповіданнях присутні як трансформовані образи (вбита дівчина, котра повернулася до життя в подобі упириці й стала захисницею українського народу; міфічний піщано-вохристий лис; відьми; нечиста сила; чорти; перелесник і Змій; мавка), так і авторські (сотник-характерник Іван Вохролис; Пилявинка). Також письменники вводять у свої твори такого персонажа, який є уособленням архетипу мудрого старця за К. Юнгом, тобто виконує функцію наставника головних героїв або функцію каталізатора, спонукаючи їх до певних дій.
З’ясовано, що за допомогою психологізму сучасні автори короткої малої прози трансформують і поглиблюють усталені фольклорно-міфологічні образи, наприклад, образ занапащеної дівочої душі, яка після загибелі перетворюється на мстиву захисницю українського народу. Крім того, з видозміною фольклорних образів художній простір оповідань часто набуває інтертекстуальності й зв’язку з міфологічними уявленнями інших країн.
Посилання
Demediuk, M. (2015). Etnokulturna spetsyfika tvarynnykh obraziv v ukrainskykh narodnykh kazkakh [Ethnocultural specificity of animal images in Ukrainian folk tales]. Narodoznavchi zoshyty. № 3 (123). Pp. 655–659. [in Ukrainian].
Ishchuk, L., Ishchuk, H. (2018). Verba v etnokulturnykh tradytsiiakh i zvychaiakh ukraintsiv [Willow in the ethnocultural traditions and customs of Ukrainians]. Etnobotanichni tradytsii v ahronomii, farmatsii ta sadovomu dyzaini: materialy mizhnar. nauk. konf. (m. Uman, 4–7 lypnia 2018 roku); / za zahal. red. I. Kosenka. Uman: Vydavets "Sochinskyi M. M.". Pp. 100–108. [in Ukrainian].
Luchechko, T. (2020). Verbalna reprezentatsiia siroho koloru v ukrainskykh ta anhliiskykh paremiiakh [Verbal representation of the color gray in Ukrainian and English paremics]. Naukovyi visnyk Mizhnarodnoho humanitarnoho universytetu. № 46. Pp. 4–7. [in Ukrainian].
Kobylko, N. (2024). Obrazy-symvoly ukrainskoi mifolohii v mistychnomu tryleri S. Ponomarenka "Chorne vesillia" [Images-symbols of Ukrainian mythology in the mystical thriller "Black Wedding" by S. Ponomarenko]. Naukovi zapysky. Iss. 2 (210). Pр. 158–163. [in Ukrainian].
Mushketyk, L. (2015). Mifolohichni vytoky obrazu zmiia v ukrainskii narodnii kaztsi [Mythological origins of the image of the snake in Ukrainian folk tales]. Literaturoznavstvo. Folklorystyka. Kulturolohiia. Iss. 18–20. P. 181–193. [in Ukrainian].
Petrova, I. (2015-2016). Obraz dzerkala u svitovii khudozhnii kulturi: uzahalnennia kulturolohichnoho dosvidu [The image of the mirror in world artistic culture: generalization of cultural experience]. Materialy naukovoi konferentsii. Pp. 49–51. [in Ukrainian].
Terekhova, I. (2022). Infernalnyi obraz litavtsia (perelesnyka) v ukrainskii romantychnii prozi [The infernal image of the flying one (tempter) in Ukrainian romantic prose]. Naukovi zapysky KhNPU imeni H. S. Skovorody. Iss. 1 (99). Pp. 137–155. [in Ukrainian].
Tykhovska, O. (2019). Obraz mavky v ukrainskii mifolohii ta povisti Dokii Humennoi "Nebesnyi zmii" [The image of the mavka in Ukrainian mythology and Dokia Humenna's story "The Heavenly Serpent"]. Filolohichnyi dyskurs : zbirnyk naukovykh prats. № 9. Pp. 168–179 [in Ukrainian].
Tkachuk, N. (2010). Semantychna kharakterystyka arkhetypovykh tvarynnykh sliv-symvoliv u tekstakh ukrainskykh likuvalnykh zamovlian [Semantic characteristics of archetypal animal word-symbols in the texts of Ukrainian healing spells]. Aktualni problemy slovianskoi filolohii. Iss. 23. P. 32–331. [in Ukrainian].
Ukrainska mistyka: kolektyvna zbirka (2023). [Ukrainian mysticism: a collective collection of short stories]. Yampil: Pidval. 260 р. [in Ukrainian].
Iankovska, Zh. (2007). Roslynna symvolika v ukrainskomu folklori: polisemantychnist symvolu verby. [Plant symbolism in Ukrainian folklore: the polysemantic nature of the willow symbol]. Problemy kulturnoi identychnosti v sytuatsii suchasnoho dialohu kultur: materialy tretoi mizhnar. nauk. konf. 22–23 travnia 2007 r. Ostroh. Pp. 161–165.