ХУДОЖНІЙ ОБРАЗ У МОВОТВОРЧОСТІ ПИСЬМЕННИКА (НА МАТЕРІАЛІ ПОЕТИЧНИХ ТВОРІВ ФЕДОРА ПОТУШНЯКА)
DOI:
https://doi.org/10.35433/philology.1(104).2025.208-216Ключові слова:
Федір Потушняк, мовотворчість, метафора, поезія, символ, філософічність, художній образАнотація
Стаття присвячена висвітленню питання функціювання поняття "художній образ" у сучасній філологічній науці, а також аналізу художніх образів поетичної мовотворчості Федора Потушняка. У проблематиці дослідження мовної особистості письменника художній образ посідає чільне місце. Аналізуючи художній образ, авторка акцентує на ключових елементах поетичного твору, які допомагають передати емоції, ідеї та світогляд автора.
У дослідженні визначено й описано художні образи на основі тематичних напрямків: природа, людські почуття, філософські роздуми та культурний контекст. Підкреслено, що однією з ключових характеристик творчого стилю Ф. Потушняка є природа як віддзеркалення душі самого поета. Через художні образи, які відображають людські почуття, письменник вправно передає усю складність та неоднозначність емоцій та почуттів людини. Тут він послуговується низкою виражальних засобів: метафорами, порівняннями, символами тощо. У поетичній мовотворчості письменника часто з’являються художні образи, які спонукають замислитися над питаннями життя, смерті та сенсу існування. Такі художні образи зазвичай є абстрактними, вони підкреслюють глибоку філософічність творчості автора та його пошуки відповідей на загальнолюдські філософські питання. Відзначено також художні образи в мовотворчості Ф. Потушняка, що відображають культурний контекст. Письменник часто звертається до української культури, фольклору та народних традицій. Зазначено, що, інтегруючи українські фольклорні мотиви у свою поетичну мовотворчість, письменник збагачує її національним колоритом, підкреслює глибокі корені українського народу. Художні образи, пов'язані з народними звичаями, легендами та міфами, додають його поезії багатого культурного змісту. Ті чи ті елементи метафорично стають виразниками колективної пам’яті та ідентичності.
У статті наголошено, що поезія Федора Потушняка глибоко відтворює людську душу через створені ним художні образи, пронизані символікою та метафорами, це робить його творчість актуальною та значущою для української літератури.
Посилання
Barchan, V. (2024). Funktsionuvannia konfesiinoi leksyky v movotvorchosti Fedora Potushniaka [The Functioning of Confessional Vocabulary in the Speech of Fedir Potushnyak]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho universytetu. Seriia: Filolohiia. Iss. 1(51). Pp. 58–65. [in Ukrainian].
Bilous, P.V. (2011). Vstup do literaturoznavstva [Introduction to Literary Studies]. Kyiv. 336 p. [in Ukrainian].
Halych, O.A. (2001). Teoriia literatury [Literary Theory]. Kyiv. 486 p. [in Ukrainian].
Entsyklopediia ukrainskoi literatury (2025). [Encyclopedia of Ukrainian Literature] URL: https://ukr-lit.com/ (https://ukr-lit.com/xudozhnij-obraz-viznachennya/; https://ukr-lit.com/literaturno-xudozhnij-obraz/). (reference date: 03.02.2025) [in Ukrainian].
Kravets, L. (2024). Linhvosofiia poetychnykh tvoriv Fedora Potushniaka [Linguosophy of Fedir Potushnyak’s Poetic Works] Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho universytetu. Seriia: Filolohiia. Iss. 2(52). Pp. 88–93 [in Ukrainian].
Piterska, O. (2020). Khudozhnii obraz u suchasnomu naukovomu dyskursi [Artistic Image in Modern Scientific Discourse]. Filolohichni nauky. Poltava. No. 32. Pp. 49–53 [in Ukrainian].
Potushniak, F.M. (2007). Mii sad [My Garden]: Poezii i dramy. Uzhhorod: Zakarpattia. 567 p. [in Ukrainian].
Skurativskyi, V.L., Mukha, A.I. (2022). Obraz khudozhnii [Artistic Image]. Entsyklopediia Suchasnoi Ukrainy. Kyiv. URL: https://esu.com.ua/article-74649 (reference date: 12.02.2028) [in Ukrainian].
Slovnyk ukrainskoi movy (1970–1980) [Dictionary of the Ukrainian Language]: In 11 vol. / Ed. byI.K. Bilodid. Kyiv: Naukova dumka. Vol. 1–11. URL: http://sum.in.ua/ (reference date: 08.02.2025) [in Ukrainian].
Ferents, N.S. (2014). Teoriia literatury i osnovy estetyky [Literary Theory and the Foundations of Aesthetics]. Kyiv. 511 p. [in Ukrainian].
Fisak, I. (2017). Dynamika struktury khudozhnoho obrazu v aspekti dykhotomii "Svitlo" y "Temriava" (na materiali povistei zbirky "Vechory na khutori bilia Dykanky" M. Hoholia) [Dynamics of the Structure of the Artistic Image in the Aspect of the Dichotomy "Light" and "Darkness" (based on the material of the stories from the collection "Evenings on a Farm near Dikanka" by M. Hohol)]. Filolohichni nauky. Poltava. No. 26. Pp. 37–42. [in Ukrainian].