КОНЦЕПЦІЯ ІНКЛЮЗИВНОСТІ У ТВОРІ ДЕНІЕЛА КІЗА "КВІТИ ДЛЯ ЕЛДЖЕРНОНА"

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.35433/philology.1(104).2025.51-63

Ключові слова:

інклюзивна література, особливості інтелектуального розвитку, психолінгвістичний аналіз, стигматизація, емпатія

Анотація

У статті досліджено проблему інклюзивності в художньому творі "Квіти для Елджернона" Деніела Кіза з літературознавчої та психолінгвістичної позицій. У дослідженні розглянуто, як роман репрезентує персонажа з особливостями інтелектуального розвитку та зображує його взаємодію із суспільством у контексті інклюзії. Особливу увагу приділено еволюції мовлення головного героя – від примітивного й неструктурованого до високорозвиненого, а згодом регресивного. Цей художній прийом не лише відображає когнітивну трансформацію персонажа, а й дає підстави глибоко розкрити його внутрішній світ, ефективно викликаючи емпатію читачів.

Установлено, що водночас роман виявляє стигматизацію та упередження, із якими стикаються люди з інтелектуальними порушеннями, водночас утверджуючи безумовну цінність кожної людини, незалежно від її інтелектуальних можливостей. Завдяки оповіді, що "занурює" читача в суб’єктивний досвід головного героя, у романі "Квіти для Елджернона" репрезентовано "негативні" стереотипи про людей із когнітивними особливостями та висвітлено етичні дилеми, пов’язані зі ставленням до таких людей у суспільстві.

Крім того, у романі простежуємо шлях головного героя через різні суспільні реакції – спочатку він переживає насмішки та непросте ставлення людей, згодом стикається з відчуженням через інтелектуальну перевагу, а врешті-решт стає об’єктом жалю після втрати когнітивних здібностей. Підкреслено важливу роль мови як ключового наративного інтересу, що посилює емоційну глибину роману.

У підсумку дослідження ррбимо висновок, що "Квіти для Елджернона" – визначальний зразок сучасної літератури, що впливає на формування толерантності, підвищуючи обізнаність про людей з особливими потребами. Залучаючи читача до переживань головного героя, автор закликає до більшої емпатії та до усвідомлення цінності людської особистості.

Посилання

Derkachova, O., Ushnevych S. (2000). Literatura ta inkluziia: Textbook. [Literature and inclusion: a textbook]. Brusturiv: Discursus, 286 p. [in Ukrainian].

Keyes, D. (2015). Kvity dlia Eldzhernona [Flowers for Algernon] / transl. from English by V. Shovkun. Kharkiv: Klub simeinoho dozvillia. 304 p. [in Ukrainian].

Senkiv, O. M., Petrytsia, L. I. (2020). Speech Portrait of a Character with Special Needs (in "Flowers for Algernon" by Daniel Keyes and "Forrest Gump" by Winston Groom). Scientific Notes of Vernadsky Taurida National University. Series: Philology. Social Communications. Vol. 31 (70). No. 2. Part 2. Pp. 239–242 [in Ukrainian].

Beauchamp, M. Disabled Literature: A Critical Examination of the Portrayal of Individuals with Disabilities in Selected Works of Modern and Contemporary American Literature. Universal-Publishers. 272 p. URL: https://books.google.com.ua/books/about/Disabled_Literature.html?id=bCe1DAAAQBAJ&redir_esc=y (reference date: 02.03.2025). [in English].

Biklen, D. (2000). Constructing inclusion: lessons from critical, disability narratives. International Journal of Inclusive Education. Vol. 4. No. 4. P. 337–353. [in English].

Cline, B. W. "You’re Not the Same Kind of Human Being": The Evolution of Pity to Horror in Daniel Keyes’ "Flowers for Algernon". Disability Studies Quarterly. Vol. 32. No. 4. URL: https://dsq-sds.org/index.php/dsq/article/view/1760 (reference date: 02.03.2025). [in English].

Keyes, D. Algernon, Charlie, and I: A Writer’s Journey. Orlando: Harcourt. 223 p. URL: https://books.google.com.ua/books/about/Algernon_Charlie_and_I.html?id=PDTD2hPNcjAC&redir_esc=y (reference date: 02.03.2025). [in English]

Rabkin, E. S. (2001). The Medical Lessons of Science Fiction. Literature and Medicine. Vol. 20. No. 1. Pp. 13–25. [in English].

Whittington-Walsh, F. (2002) From Freaks to Savants: Disability and Hegemony from The Hunchback of Notre Dame (1933) to Sling Blade (1997). Disability & Society. Vol. 17. No. 6. Pp. 695–707. [in English].

Yanti, C. H., Anzar, A. (2024). Portraying intellectual disability and ableism in the novel "Flower for Algernon" written by Daniel Keyes. English Community Journal. Vol. 8. No. 2. Pp. 95–104. [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-04-23

Номер

Розділ

ЛІТЕРАТУРОЗНАВСТВО