ТРОПИ ЯК СТИЛІСТИЧНІ ЗАСОБИ ВИРАЖЕННЯ ЕСТЕТИЧНОЇ ТА КОГНІТИВНОЇ ФУНКЦІЙ МОВИ
DOI:
https://doi.org/10.35433/philology.1(104).2025.82-92Ключові слова:
троп, естетична функція, когнітивна функція, експресія, дискурс, мовна рецепція, лінгвостилістикаАнотація
У статті розглянуто тропи як мовностилістичні засоби, основне призначення яких полягає в досягненні відповідного виражально-зображального ефекту, реалізованого в таких категоріях, як образність, виразність, естетичність мови. Сучасна мовна рецепція художнього тексту представляє науковий інтерес у плані вивчення тропеїчних засобів мови в дискурсивному та лінгвокультурному аспектах. Такий підхід передбачає дослідження тексту з позиції реалізації функцій мови, структурної характеристики тропів, за допомогою яких формуються образні, емоційно-оцінні особливості поетичних і прозових творів, а відтак дає уявлення про естетико-когнітивний епіцентр внутрішнього світу людини.
Вочевидь, осмислення структурно-семантичних і функційно-стилістичних параметрів художніх ресурсів мови є запорукою для репрезентації світогляду сучасного українського соціуму, відображення сьогочасних уподобань носія мови, споживача літературного продукту, що в глобальному вимірі дає змогу з’ясувати естетико-культурні вектори розвитку суспільства загалом, рівень його художньо-естетичної свідомості.
У такому аспекті варто розглядати мову не лише і як засіб спілкування, і як інструмент мислетворення, інтелектуального та естетичного освоєння світу. У сучасних дискурсивних практиках, зокрема в художньому дискурсі, крізь призму мовних засобів інтерпретовано особливі когнітивні механізми та структури людської свідомості, а також естетичні смаки мовної особистості автора й читача. З’ясовано, що специфіка індивідуально-образного сприйняття дійсності неодмінно впливає на актуалізацію експресивно-виражальних засобів, необхідних для втілення авторського задуму як лінгвалізацію соціальної рецепції.
Антропоцентризм тропеїчних засобів розкриває когнітивно-прагматичну сутність мови як вектор пізнання картини світу, соціальних інтеракцій і домінант. Дослідження тропів крізь призму пізнавальної інтенції лінгвоносія та задоволення його естетичних потреб дає змогу не тільки виробити уявлення про художню репрезентацію знань про світ, відображену в ментальному лексиконі людини, але й передбачає вивчення тих чи тих естетичних запитів і смаків суспільства.
Посилання
Andrukhovych, S. (2022). Feliks Avstriia: roman [Felix Austria: novel]. Lviv: Vyd-vo Staroho Leva. 288 p. [in Ukrainian].
Batsevych, F. S. (2007). Slovnyk terminiv mizhkulturnoi komunikatsii [Glossary of intercultural communication terms]. Kyiv: Dovira. 205 p. [in Ukrainian].
Herbish, N. (2012). Tepli istorii do kavy [Warm coffee stories]. Kyiv: Brait Buks. 168 p. [in Ukrainian].
Horikha Zernia, T. (2025). Sheptukha [Whisperess]. Kyiv: Vydavnytstvo "Bilka". 368 p. [in Ukrainian].
Hurnytska, N. (2022). Bahrianyi kolir vichnosti: roman [The crimson color of eternity: novel]. Kharkiv: "Klub Simeinoho Dozvillia". 192 p. [in Ukrainian].
Kononenko, V. (2021). Prahmatyka khudozhnoho tekstu: poshuky novostyliu: monohrafiia [Pragmatics of the literary text: the search for a new style: monograph]. Kyiv; Ivano-Frankivsk: Prykarpatskyi nats. un-t im. Vasylia Stefanyka. 365 p. [in Ukrainian].
Lys, V. (2015). Kraina hirkoi nizhnosti: roman [The land of bitter tenderness: novel]. Kharkiv: KK "Klub Simeinoho Dozvillia". 368 p. [in Ukrainian].
Matios, M. (2011). Solodka Darusia. Lviv: LA "Piradmida". 188 p. [in Ukrainian].
Matsko, L. I., Sydorenko, O. M., Matsko, O. M. (2003). Stylistyka ukrainskoi movy: pidruchnyk [Stylistics of the Ukrainian language: textbook]. Kyiv: Vyshcha shkola. 462 p. [in Ukrainian].
Moroz, O. A. (2011). Kohnityvna synekdokha cherez pryzmu khudozhnoho tekstu [Cognitive synecdoche through the prism of a literary text]. Naukovyi chasopys Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M. P. Drahomanova. Series 10: Problemy hramatyky i leksykolohii ukrainskoi movy. Iss.7. Pp. 406–411. [in Ukrainian].
Muntian, O. Aksiolohichna funktsiia epitetnykh konstruktsii v ukrainskomu khudozhnomu dyskursi [Axiological function of epithet constructions in Ukrainian artistic discourse]. Proceedings of the 9th International Scientific and Practical Conference "Global and Regional Aspects of Sustainable Development". No. 173. P. 122–124. URL: https ://archive.interconf.center/index.php/conferenceproceeding/article/view/4470/4507 (reference date: 25.02.2025). [in Ukrainian].
Nytchenko, D. (1979). Elementy teorii literatury i stylistyky [Elements of literary theory and stylistics]. Melbourne: Lastivka. 137 p. [in Ukrainian].
Nikaleo, N. (2017). Chereshni z koniakom: roman [Cherries with cognac: novel]. Kharkiv: KK "Klub Simeinoho Dozvillia". 192 p. [in Ukrainian].
Osiichuk, O. (2021). Abrykosova knyharnia: roman [Apricot bookstore: novel]. Kyiv: Nash Format. 240 p. [in Ukrainian].
Oska, S. (2022). Nichni kupannia v serpni [Night swimming in august]. Lviv: Vyd-vo Staroho Leva. 272 s. [in Ukrainian].
Selivanova, O. (2006). Suchasna linhvistyka: terminolohichna entsyklopediia [Modern linguistics: terminological encyclopedia]. Poltava: Dovkillia-K. 716 p. [in Ukrainian].
Ukrainska mova: Entsyklopediia (2004). [Ukrainian language: Encyclopedia] / V. M. Rusanivskyi, O. O. Taranenko eds. Kyiv: Ukr. entsykl. im. M. P. Bazhana. 824 p. [in Ukrainian].
Shkliar, V. (2011). Zalyshenets. Chornyi Voron [The Remnant. The Black Raven]. Kharkiv: KK "Klub Simeinoho Dozvillia". 384 p. [in Ukrainian].
Shkliar, V. (2014). Tin sovy [Owl’s shadow]. Kharkiv: KK "Klub Simeinoho Dozvillia". 304 p. [in Ukrainian].