ФЕНТЕЗІ "ВОВЧІ ЗЕМЛІ" НАТАЛІЇ ЗАРУДНЮК: СТРУКТУРА, ТОПОС, ГЕРОЇ
DOI:
https://doi.org/10.35433/philology.1(104).2025.74-81Ключові слова:
фантастика, фентезі, метажанр, топос, міфологіяАнотація
У статті зосереджено увагу на структурі роману, специфіці моделювання місця, образів у фентезі "Вовчі землі" Наталії Заруднюк. У дебютному романі, що побачив світ у видавництві "Віхола" (цикл "По той бік"), авторка створює ірреальний світ (передбачуваний для цього жанру середньовічний топос), заповнюючи його персонажами з фольклору та міфів (переважно слов’янська та скандинавська міфологія). Але в цьому паралельному світі магії й чаклунства герої мають ті самі моральні дилеми, що й у реальній дійсності (протистояння добра й зла, у якому є місце зраді й самозраді, пошуку себе, подоланню травматичного досвіду минулого й самопрощенню).
Зауважено, що сюжет твору – своєрідний мікс авантюри та героїки з обов’язковими мандрами та війнами. Перед читачем ‒ історія юнака без пам’яті, який опиняється на Межі – місце, що стає йому прихистком від людей та альвів, і знайомиться зі сліпою характерницею, відункою, князівною Альвах. З одного боку, це знайомство затягує героя у вир державного перевороту, магії, з іншого – саме воно дає йому шанс позбутися статусу втікача й злочинця-зрадника. Наталія Заруднюк майстерно переплітає дві сюжетні лінії, розтягуючи подію в часі, інтригуючи. Історія хлопця-втікача окреслена в пролозі, але долі героїв перетинаються лише в середині першого розділу. У підрозділ "Куди веде стежка" авторка вводить текстовий повтор із прологу й у такий спосіб пов’язує дві сюжетні лінії, які надалі розгортаються як одна й центральна.
Зазначено, що роман досить вдало структурований: містить три розділи ("Межа", "Вовчі землі", "Дім"), кожний із яких маркує певний топос (оповіді передує мапа, яка дає змогу читачеві візуалізувати місце дії). Перед читачами не просто місця дії, а цілком логічно вибудувана система розташувань, що підкорюється основній меті – центральні персонажі мають віднайти втрачене (індивідуальну пам’ять, дім). На такі думки наштовхує й меседж-посвята від авторки: "утраченому та знайденому присвячується". Варті також уваги епіграфи, що передують кожному розділу й підрозділу, підкреслюючи (почасти розшифровуючи) сюжетні лінії. Наталія Заруднюк залишає натяки-сліди чужого тексту, що гармонійно вписуються в загальну структуру оповіді.
Посилання
Bovsunivska, T. V. (2009). Teoriia literaturnykh zhanriv: Zhanrova paradyhma suchasnoho zarubizhnoho romanu [Theory of literary genres: Genre paradigm of the modern foreign novel]. Kyiv: Vydavnycho-polihrafichnyi tsentr "Kyivskyi universytet". 519 p. [in Ukrainian].
Velyka ukrainska entsyklopediia [Great Ukrainian encyclopedia]. URL: https://surl.li/hrfgrq (reference date: 28.01.2025). [in Ukrainian].
Yevmenko, O.V. (2017). Mifomahichnyi svitohliad suchasnoho ukrainskoho fentezi [Mythical and magical Worldview of modern ukrainian Fantasy]. Naukovi pratsi. [Chornomorskoho derzhavnoho universytetu imeni Petra Mohyly kompleksu "Kyievo-Mohylianska akademiia"]. Seriia: Filolohiia. Literaturoznavstvo. Vol. 295. Iss. 283. Pp. 47–50. [in Ukrainian].
Zarudniuk, Nataliia. (2024). Vovchi zemli: roman. Tsykl "Po toi bik" [Wolf lands: a novel. Cycle "On the other side"]. Kyiv: Vikhola. Book 1. 440 p. [in Ukrainian].
Litetaruroznavcha entsyklopediia: u Dvokh tomakh (2007). [Literary encyclopedia: in two volumes]. / Author and arranged by Yu. I. Kovaliv. Kyiv: VTs "Akademiia". Vol. 2. 624 p. [in Ukrainian].
Plachynda, S. P. (1993). Slovnyk davnoukrainskoi mifolohii [Dictionary of ancient Ukrainian mythology]. Kyiv: Ukr. pysmennyk. 63 p. [in Ukrainian].
Stuzhuk, O. I. (2006). Khudozhnia fantastyka yak metazhanr (na materiali ukrainskoi literatury ХІХ‒ХХ st.) [Artistic Fiction as a Metagenre (On Material of Ukrainian Literature of 19th‒20th Centuries)]: PhD(c) abstract. Kyiv. 14 p. [in Ukrainian].
Tolkin i vsi-vsi-vsi. Literaturoznavtsi Akademii ‒ pro fentezi yak metazhanr i vyhadku yak zasib piznannia realnosti. [Tolkien and all-all-all. Literary experts of the Academy ‒ about fantasy as a metagenre and fiction as a means of knowing reality]. URL: http://surl.li/qgmxfu (reference date: 07.01.2025). [in Ukrainian].