БУКТРЕЙЛЕР У ВИДАВНИЧОМУ ДИСКУРСІ (НА МАТЕРІАЛІ КНИГ У ЖАНРІ ФЕНТЕЗІ)
DOI:
https://doi.org/10.35433/philology.1(104).2025.7-17Ключові слова:
видавничий дискурс, авторський текст, видавничий паратекст, авторський паратекст, перитекст, епітекст, буктрейлер, жанр фентезіАнотація
У статті автор аналізує буктрейлер у системі паратекстів видавничого дискурсу. Зазначено, що для композиції книги важливі три рівні: власне текст, авторський паратекст і видавничий паратекст. Дискурсивні жанри видавничого паратексту відмежовують основний текст книги й авторський паратекст. Окреслено дві категорії паратексту: перитекст – елементи, що фізично оточують текст автора; епітекст – елементи поза текстом, але пов’язані з ним. Акцентовано на потребі критичного осмислення й удосконалення наукового витлумачення нового жанру видавничого дискурсу – буктрейлера, у якому реалізують авторський текст, видавничий та авторський паратексти. Він має інтегративний характер, поєднує епітекстові елементи з перитекстовими.
Мета дослідження – визначення місця буктрейлера в системі видавничого дискурсу. Завдання: окреслити ознаки інституційного видавничого дискурсу; з’ясувати місце буктрейлера в системі паратекстів; установити типи буктрейлерів до книг у жанрі фентезі, що демонструють єднання власне тексту, авторського та видавничого паратекстів.
Автор констатує: буктрейлери – короткі рекламні відеоролики, що відображають сюжет книги та спрямовані на її просування. Як показав аналіз фактичного матеріалу, структура та зміст буктрейлерів до книг у жанрі фентезі варіюються залежно від видавничого та авторського паратексту. Усі канали подання інформації про книгу (зображення, текст, музика) доповнюють один одного, забезпечують цілісність сприйняття власне художнього тексту. Запропоновано виокремлювати три типи буктрейлерів до книг у жанрі фентезі. За способом подання інформації описано буктрейлери епічні, які пропонують споживачам загальну інформацію про книгу й окреслюють її основну сюжетну лінію; емоційні, що фокусуються на почуттях та емоціях глядача; буктрейлери-загадки, які прикривають інформацію про книгу та спонукають глядачів більше дізнатися про неї. За стилем описані буктрейлери ігрові, у яких актори розігрують фрагменти з твору, й анімаційні, де авторський текст представлений мистецтвом малюнків. Ігрові й анімаційні буктрейлери можуть бути різними за способом подання інформації. Автор робить висновок, що категоризація медіапродукту залежить, по-перше, від авторського та видавничого паратекстів, по-друге, від власне тексту в жанрі фентезі.
Посилання
Bessarab, A. (2014). Buktreiler yak nove yavyshche u sferi sotsialnykh komunikatsii [Book trailer as a new phenomenon in the field of social communications]. Derzhava ta rehiony. Sotsialni komunikatsii. No. 1‒2. Pp. 159‒163. [in Ukrainian].
Bilushchak, T., Radkovets, O. (2021). Buktreiler yak multymediina reklama v populiaryzatsii knyhy avtorom v seredovyshchi internet [Book trailer as multimedia advertising in the promotion of a book by an author in the Internet environment]. Vcheni zapysky TNU imeni V. I. Vernadskoho. Seriia: Filolohiia. Zhurnalistyka. Vol. 32(71). No 1, part 3. Pp. 247‒252. [in Ukrainian].
Bohomazova, K., Polishko, N. (2017). Vyrobnytstvo bukteilera v knyhovydavnychomu biznesi [Book tailer production in the book publishing business]. Masova komunikatsiia u hlobalnomu ta natsionalnomu vymirakh. Iss. 8. Pp. 5‒7. [in Ukrainian].
Vardanian, M. V. (2018). Buktreiler yak zasib pidvyshchennia chytatskoi aktyvnosti maibutnikh uchyteliv pochatkovoi shkoly u navchanni dytiachoi literatury [Book trailer as a means of increasing the reading activity of future elementary school teachers in teaching children's literature]. Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia. Vol. 64, No. 2. Pp. 39‒47. [in Ukrainian].
Hanzha, A. (2023). Zhanrovo-stylova spetsyfika ukrainskykh buktreileriv na knyhy pro viinu [Genre and style specifics of Ukrainian book trailers for books about the war]. Kultura slova. № 98. Pp. 121‒136. [in Ukrainian].
Kosachova, O. (2014). Buktreiler yak efektyvnyi mediaresurs suchasnoi biblioteky [Book trailer as an effective media resource for a modern library]. Visnyk Knyzhkovoi palaty. No. 10. Pp. 15‒18. [in Ukrainian].
Larkina, M. (2010). Instytutsiinyi dyskurs yak sotsiolinhvistychnyi fenomen [Institutional discourse as a sociolinguistic phenomenon]. Naukovi zapysky Kirovohradskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Vynnychenka. Seriia: Filolohichni nauky. Iss. 89(5). Pp. 299‒302. [in Ukrainian].
Mamchych, O., Naidon, K., Barnych, O. (2021). Buktreiler yak zasib motyvatsii molodshykh shkoliariv do chytannia [Book trailer as a means of motivating younger students to read]. Naukovyi chasopys Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M. P. Drahomanova. Seriia 5 : Pedahohichni nauky : realii ta perspektyvy. Iss. 79. Vol. 1. Pp. 192‒196. [in Ukrainian].
Pysarenko, N. (2023). Paratekst yak marker dekoduvannia tekstiv H. Skovorody [Paratext as the marker of decoding texts by H. Skovoroda]. Naukovyi visnyk Mizhnarodnoho humanitarnoho universytetu. Seriia: Filolohiia. Iss. 60. Vol. 2. Pp. 40‒43. [in Ukrainian].
Polishko, N. (2019). Buktreiler yak forma promotsii ta vydavnycha stratehiia [Book trailer as a form of promotion and publishing strategy]. Derzhava ta rehiony. Seriia: Sotsialni komunikatsii. No. 2. Pp. 58‒63. [in Ukrainian].
Sizova, K., Alekseienko, N., Khmil-Chupryna, V. (2020). Vlastyvosti buktreilera: ukrainskyi ta svitovyi dosvid [Book trailer properties: Ukrainian and global experience]. Derzhava ta rehiony. Seriia: Sotsialni komunikatsii. No. 1. Pp. 85‒89. [in Ukrainian].
Yurchuk, O. O., Chaplinska, O. V. (2024) Poetyka mistychnoho v khudozhnii literaturi: teoretychnyi aspekt [The poetics of the mystical in fiction: theoretical aspect]. Visnyk Zhytomyrskoho derzhavnoho universytetu imeni Ivana Franka. Filolohichni nauky. Iss. 2 (103). Pp. 42‒52. [in Ukrainian].
Cambridge Dictionary. URL: https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english-ukrainian/trailer?q=+trailer (reference date: 12.02.2025). [in English].
Genette, G. (1997). Paratext. Thresholds of interpretation. Cambridge: Cambridge University Press. 427 р. [in English].
Vollans, Ed. Think of It as a Trailer… for a Book. Publications, MDPI. Vol. 4, Iss. 3. URL: https://www.researchgate.net/publication/309624763_Think_of_It_as_a_Trailer_for_a_ Book (reference date: 12.02.2025). [in English].
YouTube. URL: https://www.youtube.com/playlist?list=PLd4sMGdceAcGSKRaHHi-LTy3k6eX5Qkdo (reference dates: 20.01.2025‒15.02.2025).