ТЕМА ОЧИЩЕННЯ В СЕРЕДНЬОПОЛІСЬКИХ ОБРЯДОВИХ ТЕКСТАХ ВЕСНЯНОГО КАЛЕНДАРНОГО ЦИКЛУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.35433/philology.2(103).2024.128-137

Ключові слова:

обрядовий текст, середньополіська весняна обрядовість, тема очищення, мотив води, мотив вогню, вербальні та різнопланові невербальні одиниці обрядового тексту, міфологічні уявлення, етнолінгвістика, явища традиційної народної духовної культури

Анотація

У статті проаналізовано одну з найяскравіше представлених тем плану змісту невербальної частини середньополіської весняної обрядовості – тему очищення, реалізовану насамперед в обрядах Чистого четверга. Її різноплановість пов’язана зі значною кількістю магічних дій, що виникли на основі давніх міфологічних уявлень про магічні властивості води та вогню, про необхідність фізичного та духовного оновлення перед важливими періодами народного календаря, про захист від нечистої сили. За народними уявленнями, у понятті очищення відображено різні семантичні складові: досягнення фізичної чистоти; необхідність позбутися гріхів; знищення старого як умова оновлення; профілактика проникнення негативного в життєвий простір; вигнання нечистої сили, а також змій, комах тощо. Об’єктами очищувальних обрядів могли бути людина (її тіло та душевний стан); простір, у якому вона перебувала; побутові предмети, які використовувала в повсякденному вжитку. В етнолінгвістиці актуальні дослідження явищ традиційної народної духовної культури як цілісних культурних текстів у єдності всіх різнопланових компонентів, тому в статті подано опис основних репрезентантів теми очищення ­– одиниць акціонального, реалемного, атрибутивного, локативного, темпорального, агентивного планів (обрядових  дій, предметів, ознак, часу, простору, персонажів), а також плану станів, почуттів, процесів, явищ, уявлень у взаємозв’язку з вербальними компонентами. В одиницях плану вираження теми очищення реалізовано опозиції чисте : брудне, нове : старе, світле : темне, своє :чуже.

Посилання

Boriak, O. O. (2006). Ukraina: etnokulturna mozaika [Ukraine: ethnocultural mosaic]. Kyiv. 328 p. [in Ukrainian].

Vozniak, M. (1996). Narodnyi kalendar iz Ovruchchyny 50 rr. XIX st. v zapysi Mykhaila Piotrovskoho [People's calendar from Ovruchchyna of the 1850s in the record of Mykhaylo Piotrovsky]. Drevliany. Zbirnyk statei i materialiv z istorii ta kultury Poliskoho kraiu. Lviv. Pp.291-336. [in Ukrainian].

Hlukhovtseva, K. D. (2017). Obriadovyi ta zvychaievyi dialektnyi tekst v ukrainskykh skhidnoslobozhanskykh hovirkakh [Ritual and customary dialect text in Ukrainian East Slobozhan dialects]. Mova i mizhmovna komunikatsiia. Iss. 1. Pp.177–187. [in Ukrainian].

Hrymashevych, H. I. Dialektnyi tekst yak linhvokulturnyi fenomen [Dialect text as a linguocultural phenomenon]. Linhvokulturnyi dyskurs u paradyhmi profesiinoi osvity: Zb. materialiv Mizhnar. nauk.-prakt. konf. Pp. 52–58. [in Ukrainian].

Klymets, Yu. D. (1996). Funktsionalna semantyka vohniu u sviatkuvanni Ivana Kupala na Volyni i Volynskomu Polissi [Functional semantics of fire in the celebration of Ivan Kupala in Volyn and Volyn Polissia]. Polissia: mova, kultura, istoriia. Kyiv. Pp. 264–268. [in Ukrainian].

Konobrodska, V. L. (2007). Poliskyi pokhovalnyi i pomynalnyi obriady : etnolinhvistychni studii [Polissia funeral and memorial rites: ethnolinguistic studies]. Zhytomyr. Vol. I. 356 p. [in Ukrainian].

Konobrodska V. L. (2007). Ukrainska etnolinhvistyka na shliakhu poshuku (zamist peredmovy) [Ukrainian ethnolinguistics on the way of search (instead of preface)]. Etnolinhvistychni studii. 1. Zhytomyr. Pp. 7–19. [in Ukrainian].

Kravchenko, V. (1996). Etnohrafichnyi narys pro Volyn [Ethnographic essay about Volyn]. Drevliany. Zbirnyk statei i materialiv z istorii ta kultury Poliskoho kraiu. Lviv. Pp. 257–282. [in Ukrainian].

Maksymovych, M. (2002). Dni ta misiatsi ukrainskoho selianyna [Days and months of the Ukrainian peasant]: translated from Russian. Kyiv. 189 p. [in Ukrainian].

Martynova H. (2018). Dialektnyi slovnyk yak reprezentant yavyshch materialnoi ta dukhovnoi kultury narodu [Dialect dictionary as a representative of the phenomena of the material and spiritual culture of the people]. Gwary Dziś. 10. Pp. 127–133. [in Ukrainian].

Tsarova, I. V. (2015). Etnokulturna semantyka v obriadovii frazeolohii skhidnoslobozhanskykh hovirok [Ethnocultural semantics in the ritual phraseology of East Slobozhan dialects]: [Monograph]. Dnipropetrovsk. 258 p. [in Ukrainian].

Tsymbal, N. (2007). Etnolinhvistychnyi aspekt vyvchennia leksychnoi motyvatsii v ukrainskomu dialektnomu movlenni [Ethnolinguistic aspect of the study of lexical motivation in Ukrainian dialect speech]. Etnolinhvistychni studii. 1. Zhytomyr. Pp. 56–64. [in Ukrainian].

Chubynskyi, P. (1995). Mudrist vikiv. (Ukrainske narodoznavstvo u tvorchii spadshchyni Pavla Chubynskoho) [Wisdom of the Ages. (Ukrainian ethnology in the creative heritage of Pavlo Chubynsky)]: in 2 books. Book. 2. Kyiv. 224 p. [in Ukrainian].

Yareshchenko, A. (2003). Etnohrafichni osoblyvosti Ukrainy [Ethnographic features of Ukraine]. Ukrainski tradytsii / arranged by O. V. Kovalevskyi. Kharkiv. Pp. 353–429. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-11-25

Номер

Розділ

АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ ЛІНГВІСТИКИ