ПОЕТИКА МІСТИЧНОГО В ХУДОЖНІЙ ЛІТЕРАТУРІ: ТЕОРЕТИЧНИЙ АСПЕКТ
DOI:
https://doi.org/10.35433/philology.2(103).2024.42-52Ключові слова:
містичне, фантастичне, надприродне, поетика містичногоАнотація
У статті з’ясовано, що поняття містичного в сучасному літературознавстві вживається у вузькому та широкому значеннях. Початки інтеграції містичного компонента в літературний твір сягають Середньовіччя, коли фундаментальне unio mystica виконувало функцію орієнтира для мистецькописьменницької діяльності. Відповідно до західноєвропейської середньовічної традиції в розумінні містичного домінували пошуки притулку в спогляданні Письма чи потреби насолоди внутрішніми ритмами душі, яка перебуває в стані благодаті, тож література трактувалась як засіб фіксації містичного досвіду. Установлено, що формування широкої дефініції містичного відбулося внаслідок звільнення від релігійно-філософських смислових навантажень і набуття пріоритетності антропологічно-психологічних й естетико-символічних тенденцій. Містичне в літературному творі репрезентовано двома способами: перший передбачає зображення його як герметичної системи (містичне як складова авторської свідомості), другий апелює до створення такої образності й подієвості, у яких ірраціональне не піддається сумніву (містичне затребуване читачем і закорінене в його (під)свідомості). Рецепція містичного в різних літературних жанрах дала підстави ствердити, що містика трансформувалась у літературний метажанр, а містичне – у категорію метапоетики (О. Червінська). Визначено, що поняття фантастичного є родовим до поняття містичного. Спільним для них стали мотив таємниці, віра в надприродне, ірраціоналізм як спосіб пізнання дійсності, що ґрунтується на створенні атмосфери нагнітання страху перед невідомим. Якщо фантастичне передбачає цілеспрямоване вигадування, то містичне визначається об’єктивністю. Констатовано, що містичне може виконувати як деструктивну, так й апотропеїчну функцію, а основними рисами містичного художнього дискурсу є міфологічність, амбівалентність і філософічність. У процесі інтерпретації літературного твору містичне виражає його ідейно-символічний сенс, що репрезентований через символи, яким властивий міфопоетичний характер: числова символіка, кольорова символіка й комплекс символів, що пов’язані з містичними мотивами конкретної містичної культурної традиції.
Посилання
Veshchykova, O. S. (2017). Katehoriia mistychnoho: naukovyi dyskurs i reprezentatsiia v suchasnii prozi. [The Category of Mystical: the Scholar Discourse and Representation in the Contemporary Prose]. Visnyk Kharkivskoho natsionalnoho universytetu imeni V. N. Karazina. Seriia: Filolohiia. № 76. Pp. 129–133. [in Ukrainian].
Veshchykova, O. S. (2017). Naratyvni stratehii mistychnoho u khudozhnomu tvori (na materiali prozy V. Shevchuka, H. Pahutiak, V. Danylenka) [The Narrative Strategies of the Mystical in Fiction (on the Prose by V. Shevchuk, H. Pahutiak, V. Danylenko)]: PhD (c) abstract. Mykolaiv. 20 p. [in Ukrainian].
Vysotska, N. O. (2011). Mistychne yak pryiom: postmoderni prymary Khaiheitskoho tsvyntaria. [The Mystic as Reception: The Postmodern Ghosts of Highgate Cemetery]. Pytannia literaturoznavstva. Iss. 83. Pp. 3–14. [in Ukrainian].
Holnyk, O. O. (2016). Khudozhni pryiomy mistychnoho (na materiali romaniv O. Ilchenka "Misto z khymeramy" ta V. Danylenka "Kokhannia v styli baroko"). [The Artistic Techniques of "Mystical" (Based on the Novels by A. Ilchenko "The City with Chimeras" and V. Danilenko, "Love in Baroque Style")]. Naukovi pratsi: naukovo-metodychnyi zhurnal. Seriia: Filolohiia. Literaturoznavstvo. Vol. 276. Iss. 264. Pp. 58–63. [in Ukrainian].
Horbonos, O., Kariukhina, A. (2015). Mistychnyi svit yak skladova prostoru khudozhnoi literatury: istoryko-kulturolohichnyi aspekt. [The Mystical World as a Component of the Space of Fiction: a Historical and Cultural Aspect]. Visnyk Dnipropetrovskoho universytetu imeni Alfreda Nobelia. Seriia: Filolohichni nauky. 2015. № 1 (9). Pp. 6–10. [in Ukrainian].
Etymolohichnyi slovnyk ukrainskoi movy [Etymological Dictionary of the Ukrainian Language]: in 7 vol. Vol.3: Kora–M (1989). / ed. By O. S. Melnychuk , V. T. Kolomiiets, T. B. Lukinova, V. H. Skliarenko, O. B. Tkachenko; Ukladachi: R. V. Boldyriev, V. T. Kolomiiets, T. B. Lukinova, O. S. Melnychuk, H. P. Pivtorak, A. D. Ponomariv, N. S. Rodzevych, V. H. Skliarenko, I. A. Stoianov, A. M. Shamota. AN URSR. In-t movoznavstva im. O. O. Potebni. Kyiv: Naukova dumka. 553 p. [in Ukrainian].
Yefymenko, T. M. (2015). Zasoby vyrazhennia linhvistychnykh katehorii fantastychnoho, mistychnoho, taiemnychoho v anhliiskykh hotychnykh romanakh XVIII st. [Means of Expressing the Linguistic Categories of the Fantastic, Mystical, Mysterious in English Gothic Novels of the 18th Century]. Odeskyi linhvistychnyi visnyk. Iss. 5 (2). Pp. 43-47. [in Ukrainian].
Zelinska, L. Mistytsyzm v yevropeiskii literaturi. Epokha pislia Prosvitnytstva. [Mysticism in European Literature. The Era after the Enlightenment]. URL: https://www.medievist.org.ua/2014/02/blog-post_19.html (reference date: 23.05.2024). [in Ukrainian].
Kachurovskyi, I. (2008). Promenysti sylvety: zb. st. [Radiant Silhouettes: Art Collection] / foreword by M. Slaboshpytskyi. Kyiv: Vydavnychyi dim "Kyievo-Mohylianska akademiia". 766 p. [in Ukrainian].
Literaturoznavcha entsyklopediia [Literary Encyclopedia]: In 2 vol. (2007). Vol. 2. / Arranged by. Yu. I. Kovaliv. Kyiv: VTs "Akademiia". 624 p. [in Ukrainian].
Matsapura, L. V. (2012). Katehoryia sverkhestestvennoho v hotycheskoi proze: teoretycheskyi aspekt. [The Category of Supernatural in Gothic Prose: Theoretical Aspect]. Naukovi pratsi Kamianets-Podilskoho natsionalnoho universytetu imeni Ivana Ohiienka. Filolohichni nauky. Iss. 30. Pp. 200–203. [in russian].
Pershyn, Ye. V. (2020). Mistychnyi khudozhnii dyskurs: zhanrovi osoblyvosti y movna spetsyfika. [The Mystic Literary Discourse: Genre Features and Linguistic Specifics]. Zapysky z ukrainskoho movoznavstva. Iss. 27. Pp. 273–282. [in Ukrainian].
Poetyka mistychnoho: kolektyvna Monograph [Poetics of the Mystical: a collective monograph]. (2011) / [N. O. Vysotska et all.; arranged by O. Chervinska]. Chernivtsi: Ruta. 320 p. [in Ukrainian].
Todorov, Ts. (2006). Poniattia literatury ta inshi ese [The Concept of Literature and Other Essays] / tranl. from French by. Ye. Maricheva. Kyiv: Vydavnychyi dim "Kyievo-Mohylianska akademiia". 162 p. [in Ukrainian].
Franko, I. (1978). Zibrannia tvoriv: in 50 vol. Vol.12: Poetychni pereklady ta perespivy [Collection of Works: in 50 volumes. Volume 12: Poetic Translations and re-singings] / [vol. ed. D. V. Zatonskyi; arrangement and comment by. V. I. Shevchuk. Kyiv: Naukova dumka. 727 p. [in Ukrainian].
Chyzhevskyi, D. (2005). Filosofski tvory u 4 t. T. 1: Narysy z istorii filosofii na Ukraini. Filosofiia Hryhoriia Skovorody [Philosophical Works in 4 vol. Vol. 1: Essays on the History of Philosophy in Ukraine. Grigory Skovoroda's Philosophy] / ed. by V. S. Lisovyi. Kyiv: Smoloskyp. XXXVIII, 400 p. [in Ukrainian].
James, W. The Varieties of Religious Experience. URL: http://www.gutenberg.org/files/621/621-h/621-h.html#toc15 (reference date: 23.05.2024). [in English].
Lovecraft, H. P. Supernatural Horror in Literature. URL: https://www.hplovecraft.com/writings/texts/essays/shil.aspx (reference date: 20.05.2024). [in English].
Scott, W. (1827). On the Supernatural in Fictitious Composition; and particularly on the Works of Ernest Theodore William Hoffmann. Foreign Quarterly Review. Vol. 1. № 1. P. 60–98. [in English].
Todorov, T. (1970). Introduction à la littérature fantastique. Paris: Editions du Seuil. 192 p. [in French].