МУЛЬТИМЕДІЙНІ ШАТИ БРЕХТІВСЬКОЇ ХИМЕРНОСТІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.35433/philology.1(102).2024.20-30

Ключові слова:

Б. Брехт, П. Дессау, ораторія, Deutsches Miserere, ефект очуження, химерність, мультимедійність, інтермедіальність, "Kriegsfibel"

Анотація

Епічний театр Б. Брехта у своїй мистецькій багатоманітності має твори, які, отримавши мультимедійне забарвлення, не лише не втрачають художньо-естетичного значення, але й посилюють його. Ідеться про використання Б. Брехтом фотоепіграм з "Букваря війни" ("Kriegsfibel") – це шістдесят дев’ять світлин, вирізаних ним із тогочасних британських і шведських газет та журналів під час еміграції, та їх інтерпретація у вигляді гострих епіграм. Таку саму назву "Kriegsfibel" має друга частина ораторії "Deutsches Miserere", яка виникла як результат плідної співпраці Б. Брехта з композитором П. Дессау. Двадцять дев’ять фотоепіграм лягли в основу ораторії, яку Б. Брехт назвав "Deutsches Miserere", що в перекладі звучить як "Покаяння німецького народу". Поєднання фотоепіграм та музики П. Дессау зв’язало текст, музику та спів, візуальні зображення на світлинах та у фільмі, що демонстрували на великому екрані, у нову інтермедіальну форму. У статті розглядаємо основні принципи побудови "Deutsches Miserere", акцентуючи увагу на функціональних особливостях реалізації у творі ефекту очуження мультимедійними та інтермедіальними засобами. Ідеться про взаємозв’язок та поєднання задля творення оригінальної авторської мови різних видів мистецтва: художньої літератури, фотографії, кінематографічного мистецтва, музики та співу. Визначено, що в основі цього поєднання лежить химерність, яка постає як поєднання умовного та реального, раціонального та ірраціонального, чуттєвого, сугестивного та інтелектуально значущого. Химерність сприяє становленню ефекту очуження й слугує провокативно-парадоксальному осмисленню та втіленню певної теми чи ідеї. У тріаді "принцип – прийом – засіб" провідним художнім принципом є ефект очуження, одним із прийомів художнього перетворення реальності – химерність, а засобом – мультимедійність. Введення мультимедійності підсилює ефект очуження, і це дає підстави розглядати взаємодію химерності з інтермедіальними засобами вираження, зокрема обумовлює інтермедіальність сферою існування химерності. У статті подано авторський переклад епіграм із німецької  українською, а також авторське потрактування ефекту очуження.

Посилання

Entsyklopediia suchasnoi nauky. [Encyclopedia of modern science] URL: https://esu.com.ua/article-75613 (reference date: 01.03.2024) [in Ukrainian].

Prosalova, V. Intermedialni aspekty novitnoi ukrainskoi literatury: monohrafiia. [Intermedial aspects of modern Ukrainian literature: a monograph] Donetsk: DonNU. 154 p. URL. https://docplayer.net/72044630-V-a-prosalova-intermedialni-aspekti-novitnoyi-ukrayinskoyi-literaturi.html (reference date: 15.03.2024) [in Ukrainian].

Savchuk, H. (2019). "Intermedialnist" yak katehoriia literaturoznavstva y mediolohii. ["Intermediality" as a category of literary studies and media studies] Literaturoznavchi doslidzhennia: teoretychni ta prykladni aspekty. Visnyk Kharkivskoho natsionalnoho universytetu imeni V. N. Karazina. Seriia "Filolohiia". № 81. Pp.15–18. [in Ukrainian].

Chyrkov, O. (2009). Dialektychnyi teatr – teatr epichnyi? [Dialectical theater – epic theater?] Visnyk Zhytomyrskoho derzhavnoho universytetu imeni Ivana Franka. № 44. Pp.183–188. [in Ukrainian].

Tsykhovska, E. (2014). Teoretychni dylemy poniattia intermedialnosti. Slovo i chas. [Theoretical dilemmas of the concept of intermediality]. № 11. Pp. 49–60. [in Ukrainian]

Brecht, Bertolt: Kleines Organon für das Theater. (1967). [Small organon for the theater. Collected Works. 16. Writings on the theater.] Gesammelte Werke. 16. Schriften zum Theater. 2. Frankfurt: Suhrkamp. Pp. 661–708. [in German].

Brecht-Handbuch: in fünf Bänden. (2003). [Brecht handbook: in five volumes] Hrsg. von Jan Knopf, Vol. 4. Schriften, Journale, Briefe. Stuttgart; Weimar: Metzler. 661 p. [in German].

Brecht-Tage 2023: Bilder aus der ›Kriegsfibel‹ Mit Johannes Gall (6.-10.2.2023). [Brecht Days 2023: Pictures from the ›War Primer‹ with Johannes Gall] URL: https://lfbrecht.de/projekte/brecht-tage-2023/dokumentation/ (reference date: 01.03.2024) [in German].

Deutsches Miserere – Paul Dessau / Bertolt Brecht (Kegel). [German Miserere – Paul Dessau / Bertolt Brecht (Kegel)] URL: https://www.youtube.com/watch?v=q-Loc2K7hao (reference date: 15.03.2024) [in German].

Fokus Deutsches Miserere von Paul Dessau und Bertolt Brecht. Festschrift Peter Petersen zum 65. Geburtstag. [Focus German Miserere by Paul Dessau and Bertolt Brecht. Festschrift Peter Petersen for his 65th birthday] Hrsg. von N. Ermlich Lehmann, S. Fetthauer, M. Lehmann. Hamburg: Bockel. 424 p. URL: http://www.bockelverlag.de/Einzeltitel/PetersenFestschrift.html (reference date: 01.03.2024) [in German].

Hansen-Löve A. (1983). Intermedialität und Intertextualität. Probleme der Korrelation von Wort- und Bildkunst – Am Beispiel der russischen Moderne. Dialog der Texte. Hamburger Kolloquium zur Intertextualität. [Intermediality and intertextuality. Problems of the correlation between verbal and visual art – using the example of Russian modernism. Dialogue of the texts] Wiener Slawistischer Almanach, Sonderband 11. Wien. Pp. 291–360. [in German].

Musik bei Brecht von Joachim Lucchesi und Ronald K. Shull. (1988). [Music in Brecht by Joachim Lucchesi and Ronald K. Shull Frankfurt am Main: Suhrkamp Verlag. 1083 p. [in German].

Nachwort zu Miserere von Paul Dessau und Bertolt Brecht. [Afterword to Miserere by Paul Dessau and Bertolt Brecht] URL: https://repertoire-explorer.musikmph.de/wp-content/uploads/vorworte_prefaces/650.html (reference date: 30.10.2023) [in German].

Steinaecker Thomas. (2007). Literarische Foto-Texte. Zur Funktion der Fotografien in den Texten Rolf Dieter Brinkmanns, Alexander Kluges und W.G. Sebalds. [Literary photo texts. On the function of the photographs in the texts of Rolf Dieter Brinkmann, Alexander Kluge and W.G. Sebalds] Transcript Verlag: Bielefeld. 343 p. [in German].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-04-26

Номер

Розділ

ЛІТЕРАТУРОЗНАВСТВО