МЕТАМОДЕРНИЙ КОНТЕКСТ НАРАТИВНИХ СТРАТЕГІЙ РОМАНУ М. ЗУЗАКА "КРАДІЙКА КНИЖОК"
DOI:
https://doi.org/10.35433/philology.1(102).2024.7-19Ключові слова:
наративна стратегія, наратологія, наратор, метамодерн, М. Зузак, романАнотація
У статті розглянуто наративні стратегії роману Маркуса Зузака "Крадійка книжок" під кутом зору метамодерної естетики та поняття метаксису. Окреслено сучасні тенденції розвитку літературознавства, які актуалізують проблематику наратології на всіх рівнях функціювання картини світу людини, що зумовлює особливу увагу до питання щодо форм здійснення та побутування наративу в межах художнього твору як функційної системи, яка має ознаки закритості й відкритості. Під наративною стратегією розуміємо унікальний для певного художнього твору спосіб репрезентації художнього світу тексту, персонажів, автора, який здійснюється через посередництво наратора. Водночас розглянуто наративну стратегію в парадигматичному (наратив як варіант наративної стратегії тексту в тілі культури) та синтагматичному (наратив як спосіб взаємодії нарації та сюжету) вимірах твору. У наративній стратегії роману виокремлено наступні аспекти (чи окремі стратегії): комунікативну, яка фіксує особливості здійснення комунікації як взаємодії структурних елементів наративу та оповідних інстанцій; подієву, яка фіксує подію як зовнішній чи внутрішній щодо сюжету рух персонажів та їх взаємодію, окреслено також візуальний та феноменологічний аспект події, ознаки гетерогенності, хронотипічності, інтеллігібельності, фактальності; темпоральну, яка розглядає наратив із позиції його темпорального режиму; фікційну, що розглядає співвідношення реальності системи тексту та середовища (реальність, культура), у якому вона перебуває; естетичну, яка фіксує особливості естетичної рецепції твору в поєднанні зі змістовою та формальною її складовими; метанаративну, яка розглядає наратив як предмет наступного наративу, і перформативну, що тлумачить форми кореляції та ототожнення мовлення й дії в наративі.
Посилання
Babeliuk, O. A. (2005). Pryntsypy vyiavlennia diiehetychnoho / nediiehetychnoho naratora v amerykanskykh postmodernistskykh korotkykh opovidanniakh. [Principles of Identifying the Diegetic / Non-diegetic Narrator in American Postmodern Short Stories]. Nauka i suchasnist: zb. nauk. pr.; Nats. ped. un-t imeni M. P. Drahomanova. Kyiv. Iss. 48. Pp.205–217. [in Ukrainian].
Domanska, E. (2012). Istoriia ta suchasna humanitarystyka: doslidzhennia z teorii znannia pro mynule. [History and modern humanitarianism: research on the theory of knowledge about the past]; transl. by V. Sklokin. Kyiv: Nika-Tsentr. 264 p. [in Ukrainian].
Eko, U. (2004). Rol chytacha. Doslidzhennia z semiotyky tekstiv. [The role of the reader. Research on the semiotics of texts]. Lviv: Litopys. 384 p. [in Ukrainian].
Zuzak, M. (2016). Kradiika knyzhok [The book thief]; transl. by N. Hoin. Kharkiv: Klub simeinoho dozvillia. 416 p. [in Ukrainian].
Kretov, P. V., Kretova, O. I. (2020). Temporalnyi rezhym modernu, postmodernu imetamodernu: naratyvno-dyskursyvnyi aspect. [Temporal regime of modern, postmodern and metamodern: narrative-discursive aspect]. Visnyk Cherkaskoho natsionalnoho universytetu. Seriia ″Istorychni nauky". № 1. Cherkasy. Pp.7–16. DOI:10.1651/2076-5908-2020-1-7-16. [in Ukrainian].
Kushnirova, T. (2017). Naratyvni tekhniky v khudozhnii prozi Dzhuliana Barnsa (na materiali romaniv "Iak use bulo" i "Kokhannia i take inshe"). [Narrative techniques in the fiction of Julian Barnes (based on the novels "As It Was" and "Love and Other Things")]. Filolohichni nauky. Iss. 25. Pp.11–17. [in Ukrainian].
Manifest metamodernizmu. [manifesto of metamodernism]. [Online source]. URL: http://www.metamodernism.org/ (reference date: 04.11.2023). [in English].
Matsevko-Bekerska, L. (2009). Naratyvni stratehii maloi prozy (na materiali ukrainskoi literatury kintsia 19 – pochatku 20 stolit) [Narrative strategies of short prose (on the material of Ukrainian literature of the late 19th and early 20th centuries)]: abstract of the PhD thesis: 10.01.06, 10.01.01. Kyiv. 40 p. [in Ukrainian].
Papusha, I. (2005). Shcho take naratolohiia? (ohliad kontseptsii). [What is narratology? (concept overview)]. Studia Methodologica; chief editorO. Leshchak; ed. by I. Papusha; O. Kutsa, T. Volkova, R. Hromiak [ta in.] (eds.). Ternopil: TNPU. Iss. 16. C. 29–46. [in Ukrainian].
Rymar, N. Yu. (2014). Naratyvni stratehii khudozhnoho rozpovidannia: teoretyko-metodolohichnyi analiz. [Narrative strategies of artistic storytelling: theoretical and methodological analysis]. Naukovyi visnyk Mizhnarodnoho humanitarnoho universytetu. Seriia: Filolohiia. Iss. 10. Pp.70–73. [in Ukrainian].
Rymar, N. Yu. (2016). Naratyvni stratehii khudozhnoi prozy Niny Bichui. [Narrative strategies of literary prose by Nina Bichui]. PhD thesis: 10.01.01. Periaslav-Khmelnytskyi. 230 p. [in Ukrainian].
Tkachuk, M. (2007). Naratyvni modeli ukrainskoho pysmenstva. [Narrative models of Ukrainian writing]. Ternopil. 463 p. [in Ukrainian].
Tkachuk, O. (2002). Naratolohichnyi slovnyk. [Narratological dictionary]. Ternopil: Aston. 173 p. [in Ukrainian].
Genette, G. (1983). Nouveau discours du récit. [New narrative discourse]. Paris: Seil. 118 p. [in French].
Ricœur, P. (1984). Temps et récit. Tome II: La Configuration dans le récit de fiction. [Time and narrative. Vol. II: The Configuration in the fictional story]. Patis: Le Seuil. 259 p. [in French].
Souvage, J. (1965). An Introduction to the Study of the Novel, with Special Reference to the English Novel. University of Michigan. 254 p. [in English].
Stanzel, F. (1982). Theory of Narrative; transl. by C. Goedsche. Cambridge: Cambridgе University Press. 309 p. [in English].
van Dijk, T. A. (1985). Discourse and communication. Berlin/New York: de Gruyter. 367 р. [in English].
Vermeulen, T., van den Akker, R. Notes on Metamodernism. ResearchGeit. 2010. 2 November. [Electronic recours]. URL: https://www.researchgate.net/publication/233894749_Notes_on_Metamodernism (reference date: 04.11.2023). [in English].