АПОКРИФІЧНІ ТА АГІОГРАФІЧНІ ЛЕГЕНДИ В ЗБІРЦІ "ЛЕГЕНДИ СТАРОКИЇВСЬКІ" НАТАЛЕНИ КОРОЛЕВОЇ: ІНТЕРТЕКСТУАЛЬНИЙ АСПЕКТ
DOI:
https://doi.org/10.35433/philology.3(101).2023.61-69Ключові слова:
апокрифи, агіографія, легенда, інтертекстуальність, міжтекстові зв’язки, Біблія, метатекстАнотація
У статті досліджено оповідання житійного характеру збірки "Легенди старокиївські" Наталени Королевої в контексті інтертекстуальності. Розкрито особливості та художні функції міжтекстових зв’язків у створенні нових художніх полотен. Акцентовано на художній повноцінності апокрифічних та агіографічних легенд у збірці. Описано житія святих, інтерпретованих письменницею в нові сюжети, які тісно переплітаються з Біблією, Євангеліями, історією Київської Русі, Києво-Печерським монастирем та одним із найвідоміших художньо-літературних джерел – "Києво-Печерським патериком" (оповідання про життя ченців монастиря). Зосереджено увагу на євангельських апокрифах, а також на оповіданнях, які вміщені в "Києво-Печерський патерик" ще від заснування Київського монастиря Феодосієм.
Наталена Королева майстерно синтезує відомі розповіді про діяння канонізованих та неканонізованих святих і праведників, а також створює нові образи, акумулюючи увагу на моральних цінностях людства. Авторка підкреслює семантику написаного, важливість та символіко-смислове навантаження свого задуму. В апокрифічних легендах збірки "Легенди старокиївські" Наталени Королевої наявні як генетичні зв’язки, так і подано нове трактування та методологію зчитування житій святих.
У статті акцентовано саме на інтертекстуальному аспекті не як переповідання тексту в тексті, а як первинні тексти слугують відправним естетичним пунктом для створення нових метатекстів.
Запропоновано порівняльну характеристику та аналіз інтерпретованих авторкою апокрифічних оповідань з оригінальними версіями про таких святих, до прикладу, Євангельських Марій, Святого Михайла, апостола Андрія, Аліпія-іконописця, його учня Григорія, ігуменів Теодoсія, Антонія та інших. У процесі дослідження висвітлено доцільність міжтекстових вкраплень та естетичну їх наповнюваність під час роботи з апокрифічними та агіографічними текстами.
Посилання
Абрамович Д. Києво-Печерський патерик. Київ: "Центр учбової літератури", 2021. 274 с.
Білоус П. Інтерпретація літературного твору. Житомир: ЖДУ, 2012. 140 с.
Голубовська І. Виплекані мрією і любов’ю. Слово і Час. № 11. 2002. С. 41–45.
Голубовська І. В., Підгурська В. Ю. Художнє переосмислення фольклорного сюжету, традиційних образів і мотивів у легенді Наталени Королевої "Кирило Кожум’яка". Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. Філологічні науки. Вип. 1 (99). 2023. С. 7–16.
Давня українська література: словник-довідник / авт.-уклад. Б. Білоус, П. Білоус, О. Савенко; за ред. П. Білоуса. Київ: ВЦ "Академія", 2015. 208 с.
Ковалів Ю. Літературні силуети. Слово і Час. № 2. 2019. С. 69.
Королева Н. Без коріння. Во дні они. Quid est Veritas?: повість, роман, новели, оповідання, спогади. Дрогобич: Видавнича фірма "ВІДРОДЖЕННЯ", 2007. 672 с.
Королева Н. Легенди старокиївські / ред. Н. Сойко. Київ: Школа, 2006. 256 с.
Мишанич О. В. Дивосвіти Наталени Королевої. Вид. "Українське слово". Т. 1. Київ, 1994. 467 с.
Мишанич О. В. Повернення. 2-е вид., перероб. і доп. Київ: АТ "Обереги", 1997. 336 с.
Наталена Королева. Життя і творчість у документах та матеріалах (до 120-річчя з дня народження): Збірка документів / Уклад. та автор передмови І. Тюрменко. Київ: Дельфін, 2008. 88 с.
Чаплінська О. В. Міфологема змієборства в легенді "Кирило Кожум’яка" Наталени Королевої та легенді про Вавельського Смока: порівняльний аспект. Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. Філологічні науки. Вип. 2 (100). 2023. С. 68–79.
Чорт зна що. У кігтях Хапуна: антологія / упоряд., редактор, автор передмови Юрій Винничук; худож.-оформлювач О. А. Гугалова-Мєшкова. Харків: Фоліо, 2019. 495 с.