КОНЦЕПТ "КОЗАК" ЯК МАРКЕР НАЦІОНАЛЬНОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ У ТВОРЧОСТІ Б. АНТОНЕНКА-ДАВИДОВИЧА
DOI:
https://doi.org/10.35433/philology.2(97).2022.7-19Ключові слова:
концепт, козак, козакоцентризм, історичне минуле, національна ідентичність, само ідентифікаціяАнотація
Стаття присвячена особливостям реалізації концепту "козак" у творчості Б. Антоненка-Давидовича. Творча спадщина митця зосереджує в собі особистий досвід письменника, який мав великий вплив на формування його самосвідомості як українця з глибоким закоріненням у добу козаччини. Козакоцентризм Б. Антоненка-Давидовича формувався на основі легенд і переказів старших представників його родини. Козакоцентризм як усвідомлення себе нащадком української нації визначався вже з дитячих років й зберігався протягом життєвого шляху письменника. Усвідомлення себе нащадком козацького роду, а також культура козацтва, яка стала частиною українського народу, спонукає Б. Антоненка-Давидовича до актуалізації цієї тематики у своїй творчості, тому концепт "козак" представлений в усіх періодах творчості письменника, зокрема в спогадах "Про самого себе", романі "Нащадки прадідів", повісті "Печатка", оповіданнях "Бабині казки", "Крижані мережки", "Слово матері", "Шурабуря", деяких віршах автора та ін.
З’ясовано, що основоположними засадами світогляду Б. Антоненка-Давидовича є усвідомлення козацтва як органічної частини української держави, свідоме розуміння міцного зв’язку поколінь з історією, мовою, традиціями й звичаями та ін. У художній інтерпретації Б. Антоненка-Давидовича доба козацтва назавжди увійшла у свідомість українського народу як символ його прагнення до державотворення України, незалежності, оборони рідного слова, рідної землі, народу, усвідомлення величі воїна-козака у формуванні національної ідеї, активної життєвої позиції громадянина-патріота та ін.
Концепт "козак" у творчості Б. Антоненка-Давидовича репрезентовано як маркер національної ідентичності письменника, що сформований шляхом суспільної консолідації й зосереджує у собі сильну внутрішню стійкість та мотивацію, незламне духовне життя, міцну віру. Цей концепт у творчості письменника представлений як самоусвідомлення належності до нащадків козацького роду, як формування життєвої позиції, як українська автентичність.
Посилання
Antonenko-Davydovych, B. D. (1991). Babyni kazky [Nana’s’s Tales]: Opovidannia, novely / ed. by., intro. article L. P. Bondar. Lviv: Kameniar. 152 p. [in Ukrainian].
Antonenko-Davydovych, B. D. (1964). V literaturi i kolo literatury [In Literature and about Literature]. Kyiv: Molod, 1964. 244 p. [in Ukrainian].
Antonenko-Davydovych, B. D. (1986). Dvisti lystiv B. Antonenka-Davydovycha [Two Hundred Letters by B. Antonenko-Davydovych] / ed.by. D. Chub. Melbourne: Lastivka. 272 p. [in Ukrainian].
Antonenko-Davydovych, B. D. (1979). Pechatka [The Seal] / foreword D. Chuba. Melbourne: Lastivka. 85 p. [in Ukrainian].
Antonenko-Davydovych, B. D. (1990). Sybirski novely; Tiuremni virshi [Siberian Short Stories; Prison Poems]/ ed.by Oles Tymoshenko. Baltymor; Toronto: Smoloskyp. 310 p. [in Ukrainian].
Antonenko-Davydovych, B. D. (1999). Tvory v 2 t. T.1 [Works in 2 Books. Book 1]: Povisti ta romany / Intro. art., notes, ed. by. L. S. Boiko. Kyiv: Nauk. dumka. 744 p. [in Ukrainian].
Antonenko-Davydovych, B. D. (1999). Tvory: v 2 t. T. 2 [Works: in 2 Books. Book 2]: Sybirski novely. Opovidannia. Publitsystyka. Spohady. Lystuvannia /notes and ed. by, L. S. Boiko. Kyiv: Nauk. dumka, 1999. 656 p. [in Ukrainian].
Harmata, H. (2013). Kozakotsentryzm u tvorchosti T. Shevchenka i P. Kulisha: porivnialnyi analiz [Kozak centrizm in the Works by T. Shevchenko and P. Kulish: Comparative Analysis]. Shevchenkoznavchi studii. Vyp. 16. P. 171–179. [in Ukrainian].
Dmytrenko, A. V. (2010). Natsionalnyi kharakter povisti B. Antonenka-Davydovycha "Slovo materi" [The National Character of the Novel "Mother’s Word" by B. Antonenko-Davydovych]. Visnyk Zaporizkoho natsionalnoho universytetu. Filolohichni nauky. №1. P. 34–39. [in Ukrainian].
Dmytrenko, V. I. (2009). Tvorchist myttsiv obiednannia "Lanka"-MARS u literaturnomu protsesi pershoi tretyny XX stolittia: aspekty pertseptsii ta retseptsii [Works of Artists of the "Lanka"Association -MARS in the Literary Process of the First Third of the 20th Century: Aspects of Perception and Reception]: PhD thesis: 10.01.01. Luhansk. 403 p. [in Ukrainian].
Dmytrenko, V. I. (2011). Svoieridnist kontseptsii obrazu vedmedia u tvorchosti B. Antonenka-Davydovycha [Peculiarity of the Concept of the Bear Image in the Works by B. Antonenko-Davydovych]. Suchasni literaturoznavchi studii. Poetykalni vymiry toposu tvaryny. Vypusk 8. Ch. 2. P. 425–433. [in Ukrainian].
Zhyhun, S. V. (2011). Taras Shevchenko u tvorchosti Borysa Antonenka-Davydovycha [Taras Shevchenko in Borys Antonenko-Davydovych's Works]. Shevchenkoznavchi studii. Vyp. 13. P. 174–180. [in Ukrainian].
Kalendar-almanakh "Novoho shliakhu" na 1987 rik [New Pathway. Almanac.1987]. (1987). / collected and ed.by Vasyl Veryha. Published by the New Pathway Publishers Limited 297 College Street Toronto, Ontario, Canada. Toronto, Ontario. 212 p. [in Ukrainian].
Kozlovets, M. A. (2009). Fenomen natsionalnoi identychnosti: vyklyky hlobalizatsii: monohrafiia [The Phenomenon of National Identity: the Challenges of Globalization]. Zhytomyr: Vyd-vo ZhDU im. I. Franka. 558 p. [in Ukrainian].
Kononenko, V. (2004). Kontsepty ukrainskoho dyskursu: monohrafiia [Concepts of Ukrainian Discourse]. Kyiv-Ivano-Frankivsk: Plai. 248 p. [in Ukrainian].
Kuksa, V. V., Kolomiiets T. V. (2010). Vplyv kultury kozatstva na formuvannia samosvidomosti ukrainskoho narodu [The Influence of Kozak Culture on the Formation of Self-consciousness of Ukrainian People]. Storinky istorii: zbirnyk naukovykh prats. Vyp. 30. P. 13–26. [in Ukrainian].
Lavrova, A. V. (2022). Relihiinyi svitohliad kozakiv v ukrainskii literaturi pershoi polovyny XIX st. [Religious Worldview of the Kozaks in Ukrainian Literature of the First Half of the XIX Century]. Molodyi vchenyi. 1 (101), P. 166–169. [in Ukrainian].
Rudenko, Yu. Yu. (2020). Konsolidatsiina model natsionalnoi identychnosti: vid teorii suverenitetu do teorii politychnoi modernizatsii: monohrafiia [Consolidation Model of National Identity: from the Theory of Sovereignty to the Theory of Political Modernization]. Kyiv: Vydavnytstvo Liudmyla. 364 p. [in Ukrainian].
Khamedova, O. A. (2009). Feci, quod potui... Dolia i tvorchist Borysa Antonenka-Davydovycha [Feci, Quod Potui... The Fate and the Creation of Borys Antonenko-Davydovych]: monography. Donetsk: Nord-Pres. 164 p. [in Ukrainian].
Khamedova, O. A., Novykova Yu. M. (2014). Taras Shevchenko u tvorakh B. Antonenka-Davydovycha: osoblyvosti retseptyvnoi stratehii [Taras Shevchenko in B. Antonenko-Davydovych's Works: Peculiarities of Receptive Strategy]. Odeskyi linhvistychnyi visnyk. Vyp. 3. P. 218–225. [in Ukrainian].
Chub, D. (1979). Borys Antonenko-Davydovych. Zhyttia i tvorchist [Borys Antonenko-Davydovych. Life and Creativity]. Melbourne: Lastivka. 32 p. [in Ukrainian].